خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
گزنوفون‌ : يك‌ خدا هست‌ در ميان‌ خدايان‌ و آدميان‌، كه‌ بزرگ‌ترين‌ است‌. نه‌ در پيكر همانند ميرندگان‌ است‌ نه‌ در انديشه‌.     ::    بودا : فرسوده‌ است‌ اين‌ تن‌ و لانه‌ي‌ بيماريها و بسي‌ شكننده‌. اين‌ توده‌ي‌ تباهي‌، فرو مي‌شكند. راستي‌ را كه‌ فرجام‌ زندگاني‌، مرگ‌ است‌.     ::    دكتر شريعتي‌ : در قرون‌ وسطي‌ معتقد بودند كه‌ يك‌ قدري‌ از ذات‌ روح‌ القدس‌ (Saint Esprit) در برخي‌ آدمها حلول‌ كرده‌ و آنها را جزو طبقه‌ روحانيون‌ نموده‌ است‌ و حق‌ حاكميت‌ بر بشر را به‌ اين‌ طبقه‌ داده‌ است‌. يعني‌ آنان‌ نماينده‌ خداوند روي‌ زمين‌ بودند.     ::    بودا : اگر همراهيْ دورانديش‌ نيافتي‌ تا با تو زندگي‌ كند، خوش‌رفتار باشد و روشن‌، همچون‌ شاهي‌ كه‌ سرزميني‌ فتح‌ شده‌ را رها مي‌كند، آن‌گاه‌ تو نيز تنها برو؛ به‌ كردار يكي‌ پيل‌ در جنگل‌.     ::    هراكليت‌ : مردمان‌ نمي‌دانند كه‌ چگونه‌ از هم‌ جداشدگي‌ عين‌ به‌ هم‌ پيوستگي‌ است‌:هماهنگي‌ كوششهاي‌ متضاد چون‌ در كمان‌ و چنگ‌.     ::    خليل‌ جبران‌ : نيمي‌ از آنچه‌ مي‌گويم‌، بي‌معناست‌ آن‌ را مي‌گويم‌ تا شايد به‌ نيمه‌ ديگر دست‌يابي‌.     ::    بودا : گرودنه‌هاي‌ پُرشكوه‌ خسرواني‌ بفرسايند، تن‌ نيز به‌ پيري‌ گرايد، ليكن‌ آيين‌ نيكان‌ هرگز پير نگردد؛ چون‌ نيكان‌ آن‌ را به‌ نيكان‌ بياموزند.     ::    هراكليت‌ : اين‌ نصيب‌ همه‌ آدميان‌ شده‌ است‌ كه‌ خود را بشناسند و درست‌ بينديشند.     ::    بودا : دوستان‌ به‌ روزگار نياز، شادي‌ آورند؛ خرسندي‌ به‌ اين‌ و آن‌ شادي‌آور است‌. رها كردن‌ همه‌ي‌ رنجها شادماني‌ است‌.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : با تحولات‌ فيزيك‌ نسبيت‌، معلوم‌ شد كه‌ ديگر ماده‌، چيزي‌ كه‌ در زمان‌ وجود دارد و در فضا (مكان‌) حركت‌ مي‌كند نيست‌؛ ذره‌ ديگر چيزي‌ دائمي‌ به‌ شمار نمي‌آيد بلكه‌ مجموعه‌اي‌ است‌ از رويدادهايي‌ كه‌ به‌ يكديگر، مربوط‌ مي‌باشند.
رهايي اعتزال‌ از قيفِ كُنجد اشعريّت‌
ترجمه ای که ای کاش منتشر نمی شد!
سويه‌هاي گوناگون حقيقت در انديشه نيچه
مناظره دینانی و ضیاء شهابی بر سرفلسفه اسلامی
چالشهای لگنهاوزن با آيت‌الله مصباح در چيستي فلسفه
چالش ارنست رنان و سیدجمال بر سر فلسفه اسلامی، اسلام و عرب
سهم ما از تاریخ اسطوره ساز
كندوكاو در شرح احوال و آراي سروش به زبان خودش
دیدگاه های علامه طباطبایی درباره عرفان و تصوف از زبان خودش
آقای رشاد و کاری دشوارتر از تدریس استادانه!
لغزش های ترجمه حجت الاسلام احمدی از تأملات دکارت از دیدگاه ضیاء شهابی
مصاحبه با ویکتور فرانکل در 90 سالگی
تفاهم معنوی شرق و غرب و حوادث یازده سپتامبر
مناظره تند یک زیست شناس ملحد و یک مسیحی متخصص ژنتیک
فارسي در آينه مكتب آمريكايي: آيا زبان ما، زبان يك «ملت خيالي» است؟
كمبريج كه تاريخ علم مي نوشت و نشر مركز كه منتشر مي كرد!
آيا فلسفه پايان يافته است ؟ ديناني بر مي آشوبد!
جهان به سوي دين مي رود يا از آن مي گريزد ؟
وقتی خرمگس از ترجمه ی فارسی آثار سقراط میگریزد!
اظهار نظر شگفت انگیز اتو پگلر : هگل حرف های خود را در ادبیات مولانا پیدا کرد
نقد تند دکتر پرویز ضیاء شهابی بر ترجمه سیاوش جمادی از هستی و زمان هایدگر
مسافری از هند و بد بیاری تازه هایدگر در ایران
نقد تند پایا بر دیدگاه سید منیر الدین حسینی و دیگران در باره علم دینی
نيچه ايران‌مآب است؟چرا؟
ایران جهانی ، جهان ایرانی
نقد ملایری بر « تجدد و تجدد ستیزی » میلانی
دانشجویان فلسفه علم حق دارند مایوس باشند