خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
مولانا : نردبان‌ خلق‌، اين‌ ما و مني‌ است‌/ عاقبت‌ اين‌ نردبان‌، افتادني‌ است‌/ هر كه‌ بالاتر رود، ابله‌تر است‌/ كاستخوان‌ او بتر خواهد شكست‌     ::    دكتر شريعتي‌ : فلسفه‌ و ايدئولوژي‌ در نظر خيلي‌ از متفكرين‌، مترادف‌ پنداشته‌ مي‌شود، در صورتي‌ كه‌ رابطه‌ فلسفه‌ با ايدئولوژي‌ همان‌ اندازه‌ دور است‌ كه‌ رابطه‌ علم‌ با ايدئولوژي‌.     ::    بودا : چون‌ بداند كه‌ اين‌ تن‌ به‌ كردارِ كف‌ است‌ و بداند كه‌ سرشت‌ آن‌، سراب‌گونه‌ است‌ و بتواند تيرهاي‌ گُلْ مانندِ مارَه‌ را بشكند؛ جايي‌ بخواهد رفت‌ كه‌ شاهِ مرگ‌ نخواهدش‌ ديد.     ::    افلاطون‌ : (خطاب‌ به‌ بيگانه‌) پس‌ پيداست‌ كه‌ شما ديري‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ لفظ‌ «وجود» را به‌ كار مي‌بريد؛ با آنچه‌ مرادتان‌ هست‌، آشناييد. ما نيز پيش‌ از اين‌ مي‌پنداشتيم‌ كه‌ آن‌ را ] وجود را [ در مي‌يابيم‌، اما اكنون‌ متحير و دروا شده‌ايم‌.     ::    بودا : دوستان‌ به‌ روزگار نياز، شادي‌ آورند؛ خرسندي‌ به‌ اين‌ و آن‌ شادي‌آور است‌. رها كردن‌ همه‌ي‌ رنجها شادماني‌ است‌.     ::    اتين‌ ژيلسون‌ : وقتي‌ كه‌ بهترين‌ اذهان‌ از هماهنگ‌ ساختن‌ تعاليم‌ ديانت‌ مسيحي‌ با تعاليم‌ فلسفه‌ نااميد شدند، پايان‌ قرون‌ وسطي‌ فرا رسيد.     ::    دكتر شريعتي‌ : ماترياليسم‌، جنس‌ و ذات‌ انسان‌ را ماده‌ مي‌داند. در همين‌ تعريف‌، او را در چارچوب‌ تكاملي‌ كه‌ در ماده‌ بودن‌ محدود است‌، حبس‌ مي‌كند.     ::    اسپينوزا : مقصود من‌ از خدا، موجود مطلقاً نامتناهي‌ است‌، يعني‌ جوهري‌ كه‌ متقوم‌ از صفات‌ نامتناهي‌ است‌.     ::    كانت‌ : ميان‌ همه‌ي‌ ايده‌هاي‌ خردنظري‌، آزادي‌ تنها ايده‌اي‌ است‌ كه‌ امكان‌ آن‌ را به‌ طور آزاد از تجربه‌، مي‌شناسيم‌.     ::    بودا : به‌ راه‌ قدسي‌ نرفته‌ و در جواني‌ گنجي‌ نياندوخته‌اند، كمانهاي‌ فرسوده‌ي‌ دور افكنده‌ را مانند كه‌ برگذشته‌ افسوس‌ مي‌خورند.
رهايي اعتزال‌ از قيفِ كُنجد اشعريّت‌
ترجمه ای که ای کاش منتشر نمی شد!
سويه‌هاي گوناگون حقيقت در انديشه نيچه
مناظره دینانی و ضیاء شهابی بر سرفلسفه اسلامی
چالشهای لگنهاوزن با آيت‌الله مصباح در چيستي فلسفه
چالش ارنست رنان و سیدجمال بر سر فلسفه اسلامی، اسلام و عرب
سهم ما از تاریخ اسطوره ساز
كندوكاو در شرح احوال و آراي سروش به زبان خودش
دیدگاه های علامه طباطبایی درباره عرفان و تصوف از زبان خودش
آقای رشاد و کاری دشوارتر از تدریس استادانه!
لغزش های ترجمه حجت الاسلام احمدی از تأملات دکارت از دیدگاه ضیاء شهابی
مصاحبه با ویکتور فرانکل در 90 سالگی
تفاهم معنوی شرق و غرب و حوادث یازده سپتامبر
مناظره تند یک زیست شناس ملحد و یک مسیحی متخصص ژنتیک
فارسي در آينه مكتب آمريكايي: آيا زبان ما، زبان يك «ملت خيالي» است؟
كمبريج كه تاريخ علم مي نوشت و نشر مركز كه منتشر مي كرد!
آيا فلسفه پايان يافته است ؟ ديناني بر مي آشوبد!
جهان به سوي دين مي رود يا از آن مي گريزد ؟
وقتی خرمگس از ترجمه ی فارسی آثار سقراط میگریزد!
اظهار نظر شگفت انگیز اتو پگلر : هگل حرف های خود را در ادبیات مولانا پیدا کرد
نقد تند دکتر پرویز ضیاء شهابی بر ترجمه سیاوش جمادی از هستی و زمان هایدگر
مسافری از هند و بد بیاری تازه هایدگر در ایران
نقد تند پایا بر دیدگاه سید منیر الدین حسینی و دیگران در باره علم دینی
نيچه ايران‌مآب است؟چرا؟
ایران جهانی ، جهان ایرانی
نقد ملایری بر « تجدد و تجدد ستیزی » میلانی
دانشجویان فلسفه علم حق دارند مایوس باشند