خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
برديايف‌ : تجربه‌گرايي‌ يعني‌ تسليم‌شدن‌ به‌ سلطه‌ي‌ جهان‌ و تاريخ‌ و انطباق‌ با انسان‌ ميان‌ مايه‌؛ و به‌ انسان‌ و آراء او، رنگ‌ اجتماعي‌ بخشيدن‌ و نابود كردن‌ شخصيّت‌ متمايز خرد.     ::    مولانا : نردبان‌ خلق‌، اين‌ ما و مني‌ است‌/ عاقبت‌ اين‌ نردبان‌، افتادني‌ است‌/ هر كه‌ بالاتر رود، ابله‌تر است‌/ كاستخوان‌ او بتر خواهد شكست‌     ::    هراكليت‌ : شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا كراتيلوس‌ در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند.     ::    بودا : بوي‌ خوش‌ سلوك‌، بسي‌ نيكوتر و برتر از بوي‌ صندل‌ يا نيلوفرِ آبي‌ و ياس‌ است‌.     ::    بودا : نه‌ عريان‌ بودن‌، نه‌ موي‌ بافتن‌، نه‌ خود به‌ گِل‌ اندودن‌، نه‌ روزه‌ گرفتن‌، نه‌ بر خاك‌ خفتن‌، نه‌ خاكساري‌، نه‌ بي‌حركت‌ نشستن‌، پاك‌ نمي‌كند ميرنده‌يي‌ را كه‌ از شك‌ و دودلي‌ آزاد نيست‌.     ::    افلاطون‌ : (خطاب‌ به‌ بيگانه‌) پس‌ پيداست‌ كه‌ شما ديري‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ لفظ‌ «وجود» را به‌ كار مي‌بريد؛ با آنچه‌ مرادتان‌ هست‌، آشناييد. ما نيز پيش‌ از اين‌ مي‌پنداشتيم‌ كه‌ آن‌ را ] وجود را [ در مي‌يابيم‌، اما اكنون‌ متحير و دروا شده‌ايم‌.     ::    نيچه‌ : و من‌ سه‌ استحاله‌ي‌ روح‌ را اعلام‌ مي‌كنم‌ كه‌ چگونه‌ روح‌، يك‌ شتر مي‌شود، سپس‌ شتر، شير مي‌گردد و بالاخره‌ به‌ كودكي‌ تبديل‌ مي‌شود.     ::    اسپينوزا : مقصود من‌ از خدا، موجود مطلقاً نامتناهي‌ است‌، يعني‌ جوهري‌ كه‌ متقوم‌ از صفات‌ نامتناهي‌ است‌.     ::    بودا : اين‌ دلِ من‌ پيش‌ از اين‌ چنان‌ كه‌ مي‌خواست‌، كام‌ او بود و خوش‌ داشت‌، مي‌گشت‌. اكنون‌ آن‌ را به‌ تمامي‌ به‌ فرمان‌ خود دارم‌، به‌ كردارِ، پيلباني‌ كه‌ مهارِ فيلِ مست‌ را نگاه‌ داشت‌ و او را به‌ فرمان‌ واداشت‌.     ::    بودا : اگر همراهيْ دورانديش‌ بيابي‌ كه‌ با تو زندگي‌ كند، خوشْرفتار باشد و روشن‌، بايد كه‌ با او زندگي‌ كني‌؛ شاد و آگاه‌ و چيره‌ به‌ همه‌ي‌ خطرها.
فلسفه مدرن و آثار اولیه

پنجشنبه 15 مهر 1389

هنر زندگی به روایت جان استوارت میل

پنجشنبه 15 مهر 1389

برنامه کلاس‏های دوره‏های آزاد مؤسسه حکمت و فلسفه اعلام شد

سه شنبه 30 شهريور 1389

فلسفه در پیاده رو

سه شنبه 30 شهريور 1389

"نو- راسلی‌های نو- ماینونگی‌" در نوفل اوشاتو

سه شنبه 30 شهريور 1389

"برهان وجودی" چیزی چون نوشیدن یک لیوان آب...

سه شنبه 30 شهريور 1389

کاتینگهام: چرا باور؟

جمعه 26 شهريور 1389

فرانک فریزر پاتر روی تخته

جمعه 26 شهريور 1389

"راهنمایی بر سه گفتگوی بارکلی" منتشر شد

جمعه 26 شهريور 1389

لیورپول میزبان دیدار فلسفه با هنر

پنجشنبه 18 شهريور 1389

شالوده‌شکنی در فلسفه دریدا

پنجشنبه 18 شهريور 1389

همایش "فلسفه به مثابه علم انسان‏شناسی جهانشمول" برگزار می‏شود

پنجشنبه 18 شهريور 1389

فلسفه اسلامی معاصر از منظری دگر

پنجشنبه 18 شهريور 1389

50 سال سقراط

پنجشنبه 11 شهريور 1389

"چگونه می‌توان اگزیستانسیالیست بود"

پنجشنبه 11 شهريور 1389

جیمز و بنایی از حقیقت بر سودمنی

پنجشنبه 11 شهريور 1389

"هایدگر در قرن بیست و یکم"

پنجشنبه 11 شهريور 1389

"منازعه فیلسوفان: روسو، هیوم و محدودیتهای درک بشر"

پنجشنبه 4 شهريور 1389

برتراند آرتور ویلیام راسل زیر دست دباغ

سه شنبه 2 شهريور 1389

"نیت بد، نیت خوب و اصلیت در آثار اولیه سارتر"

سه شنبه 2 شهريور 1389

"چگونه ذهن، مغز را مورد استفاده قرار می‌دهد: گذار به جسم و تصویر جهان"

سه شنبه 2 شهريور 1389

"تاریخ فلسفه دین در غرب" منتشر شد

سه شنبه 2 شهريور 1389

آرای شوپنهاور بررسی شدند

جمعه 29 مرداد 1389

بدون عنوان

جمعه 29 مرداد 1389

اریک توماس:رالز اشتباه میکند

جمعه 29 مرداد 1389

عشق مستدل!

جمعه 29 مرداد 1389

این فلاسفه ی خشن!

سه شنبه 19 مرداد 1389

فلسفه تکنولوژی : هایدگر و دون آیدی

سه شنبه 19 مرداد 1389

اخلاق بی اخلاقی!

سه شنبه 19 مرداد 1389

فوکو به زبان ساده

دوشنبه 18 مرداد 1389


12345678910