خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
آلفرد آير : قضيه‌ي‌ «در كره‌ مريخ‌ موجودات‌ زنده‌ وجود دارد»، در شرايط‌ كنوني‌ قابل‌ بررسي‌ نيست‌، ولي‌ اصل‌ بررسي‌ آن‌، ممكن‌ است‌. اما قضاياي‌ متافيزيكي‌، اصلاً قابل‌ بررسي‌ نيستند، بنابراين‌ نمي‌توان‌ آنها را قضاياي‌ حقيقي‌ دانست‌.     ::    ابن‌ رشد : كار فلسفه‌ جز اين‌ نيست‌ كه‌ در موجودات‌، به‌ طور عميق‌ نظر مي‌كند و آنها را از جهت‌ دلالت‌ بر صانع‌، حكم‌ معتبر مي‌شناسد.     ::    بودا : دوستان‌ به‌ روزگار نياز، شادي‌ آورند؛ خرسندي‌ به‌ اين‌ و آن‌ شادي‌آور است‌. رها كردن‌ همه‌ي‌ رنجها شادماني‌ است‌.     ::    دكتر شريعتي‌ : در قرون‌ وسطي‌ معتقد بودند كه‌ يك‌ قدري‌ از ذات‌ روح‌ القدس‌ (Saint Esprit) در برخي‌ آدمها حلول‌ كرده‌ و آنها را جزو طبقه‌ روحانيون‌ نموده‌ است‌ و حق‌ حاكميت‌ بر بشر را به‌ اين‌ طبقه‌ داده‌ است‌. يعني‌ آنان‌ نماينده‌ خداوند روي‌ زمين‌ بودند.     ::    اسپينوزا : مقصود من‌ از خدا، موجود مطلقاً نامتناهي‌ است‌، يعني‌ جوهري‌ كه‌ متقوم‌ از صفات‌ نامتناهي‌ است‌.     ::    دكارت‌ : ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌.     ::    برديايف‌ : تجربه‌گرايي‌ يعني‌ تسليم‌شدن‌ به‌ سلطه‌ي‌ جهان‌ و تاريخ‌ و انطباق‌ با انسان‌ ميان‌ مايه‌؛ و به‌ انسان‌ و آراء او، رنگ‌ اجتماعي‌ بخشيدن‌ و نابود كردن‌ شخصيّت‌ متمايز خرد.     ::    بودا : به‌ راه‌ قدسي‌ نرفته‌ و در جواني‌ گنجي‌ نياندوخته‌اند، كمانهاي‌ فرسوده‌ي‌ دور افكنده‌ را مانند كه‌ برگذشته‌ افسوس‌ مي‌خورند.     ::    بودا : دانايي‌ را پيروي‌ كن‌ كه‌ ملامت‌ كن‌ و دوري‌ از كار بد آموزد؛ او پيداگرِ گنجهاي‌ پنهان‌ است‌. آن‌ كو از چنين‌ دانايي‌ پيروي‌ كند آسايش‌ بيند نه‌ سختي‌.     ::    هراكليت‌ : اين‌ نصيب‌ همه‌ آدميان‌ شده‌ است‌ كه‌ خود را بشناسند و درست‌ بينديشند.
فلسفه اسلامی  
ایرانیان و پیروزی اسلام
جايگاه‌ علم‌ در قرآن‌ مجيد و بيگانگي‌ تازيان‌ با علم‌ (روايت‌ استاد همايي‌)
حقيقت‌ داستان‌ كتاب‌ سوزان‌ به‌ روايت‌ استاد همايي‌
روایت استاد همایی : جندي‌ شاپور، قبل‌ و بعد از اسلام‌
مقام‌ و تاريخ‌ هنر اسلامي‌
فلاسفه‌ اسلامي‌؛ نظريه‌پردازان‌ موسيقي‌
مقام‌ ادبيات‌ فارسي‌ پس‌ از اسلام‌
نخستين‌ موج‌ يونان‌گرايي‌ در جهان‌ اسلامي‌
استاد همایی از یادگارهای علمی ایرانیان در خدمت تفکر اسلامی می گوید
مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌
موج‌ دوم‌ يونان‌ گرايي‌ در جهان‌ اسلام‌
چگونه‌ فلسفه‌ اسلامي‌، اسلام‌ را جهاني‌ كرد؟
درسهايي‌ از نخستين‌ جهاني‌شدن‌ (مروري‌ كلي‌)
نخستين‌ انحطاط‌ در جهان‌ اسلام‌
سخن‌ استاد مطهري‌ و دكترشريعتي‌ درباره‌ انحطاط‌ اول‌ جهان‌ اسلام‌
ظهور واپس‌گرايي‌ كلامي‌ در اوج‌ دوران‌ انحطاط‌ اول‌
ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟
انحطاط‌ دوم‌ جهان‌ اسلام‌ (موسوم‌ به‌ عصر تاريكي‌)
ابن خلدون كه بود ؟ چگونه مي انديشيد ؟
آغاز عصر رنسانس‌ جهان‌ اسلام‌ (ظهور سيدجمال‌)
پيشينه‌ ي هندي‌ و ايراني‌ فلسفه‌ ي اسلامي‌
پيشينه‌ يوناني‌ و سرياني‌ فلسفه‌ اسلامي‌
انتقال‌ فلسفه‌ي‌ يوناني‌ به‌ عالم‌ اسلامي‌
مذهب‌ بودا به‌ عنوان‌ وسيله‌ي‌ انتقال‌
آيا «فلسفه‌ اسلامي‌» امكان‌پذير است‌؟
آيا فلسفه‌ اسلامي‌ همان‌ فلسفه‌ عربي‌ است‌؟ (نظر هانري‌ كربن‌)
روال‌ متداول‌ در تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌، در فلسفه‌ اسلامي‌ مفيد نيست‌
ترجمه‌هاي‌ متون‌ فلسفي‌ در دست‌ مسلمانان‌
عناصر نوافلاطوني‌ در دست‌ مسلمانان‌ (اثولوجياي‌ منحول‌ ارسطو و خيرالمحض‌)
متون‌ هندي‌ در دست‌ مسلمانان‌

12