خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
دكتر شريعتي‌ : روشنفكران‌ ما هميشه‌ مأيوسند! مي‌گويند هجده‌ سال‌ پيش‌ چند دفعه‌ در خيابان‌ جيغ‌ و داد كرديم‌، ديديم‌ فايده‌اي‌ ندارد، مأيوس‌ شديم‌! ما حق‌ نداريم‌ مأيوس‌ شويم‌.     ::    دكتر شريعتي‌ : آنچه‌ بودا نفي‌ كرده‌ و از پرستش‌ و توسل‌ به‌ آنها برحذر داشته‌ است‌، خدايان‌ است‌؛ و اين‌ نه‌ نفي‌ توحيد كه‌ نفي‌ شرك‌ است‌.     ::    بودا : كسي‌ كه‌ روحيه‌اش‌ با خواهشها و هوسها آشفته‌ و پريشان‌ نيست‌ و در وراي‌ خوبي‌ و بدي‌ است‌، بيداري‌ است‌ كه‌ ترس‌ و بيم‌ نمي‌شناسد. بدتر از آنچه‌ يك‌ دشمن‌ بتواند در حق‌ دشمن‌ خود كند، روح‌ بدسگال‌ در حق‌ انسان‌ تواند كرد.     ::    آلكمايون‌ (550 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : درباره‌ چيزهاي‌ ناديدني‌، تنها خدايان‌ بينش‌ واقعي‌ دارند، اما انسانها فقط‌ از روي‌ نشانه‌ها مي‌توانند داوري‌ كنند.     ::    مولانا : نردبان‌ خلق‌، اين‌ ما و مني‌ است‌/ عاقبت‌ اين‌ نردبان‌، افتادني‌ است‌/ هر كه‌ بالاتر رود، ابله‌تر است‌/ كاستخوان‌ او بتر خواهد شكست‌     ::    ويتگنشتاين‌ : اثر من‌ شامل‌ دو بخش‌ است‌:بخشي‌ كه‌ عرضه‌ كرده‌ام‌ و بخشي‌ كه‌ ننوشته‌ام‌؛ و دقيقاً اين‌ دو بخش‌ است‌ كه‌ مهم‌ است‌.     ::    علامه‌ طباطبايي‌ : عالم‌ ماده‌ با توجه‌ به‌ ارتباط‌ و پيوستگي‌ ميان‌ اجزايش‌، يك‌ واحد را تشكيل‌ مي‌دهد كه‌ ذاتاً سيال‌ و گذرا بوده‌ و جوهرش‌ پيوسته‌ در حركت‌ و دگرگوني‌ است‌.     ::    نيچه‌ : زاهدانه‌ترين‌ حرفي‌ كه‌ شنيده‌ام‌:«در عشق‌ حقيقي‌، روح‌ است‌ كه‌ تن‌ را در آغوش‌ مي‌گيرد».     ::    بودا : به‌ راه‌ قدسي‌ نرفته‌ و در جواني‌ گنجي‌ نياندوخته‌اند، كمانهاي‌ فرسوده‌ي‌ دور افكنده‌ را مانند كه‌ برگذشته‌ افسوس‌ مي‌خورند.     ::    عبدالكريم‌ سروش‌ : نسبت‌، انسان‌ را جانور مكلف‌ مي‌داند و مدرنيته‌، انسان‌ را جانور محق‌، تعريف‌ مي‌كند.
فلسفه اسلامی  
ایرانیان و پیروزی اسلام
جايگاه‌ علم‌ در قرآن‌ مجيد و بيگانگي‌ تازيان‌ با علم‌ (روايت‌ استاد همايي‌)
حقيقت‌ داستان‌ كتاب‌ سوزان‌ به‌ روايت‌ استاد همايي‌
روایت استاد همایی : جندي‌ شاپور، قبل‌ و بعد از اسلام‌
مقام‌ و تاريخ‌ هنر اسلامي‌
فلاسفه‌ اسلامي‌؛ نظريه‌پردازان‌ موسيقي‌
مقام‌ ادبيات‌ فارسي‌ پس‌ از اسلام‌
نخستين‌ موج‌ يونان‌گرايي‌ در جهان‌ اسلامي‌
استاد همایی از یادگارهای علمی ایرانیان در خدمت تفکر اسلامی می گوید
مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌
موج‌ دوم‌ يونان‌ گرايي‌ در جهان‌ اسلام‌
چگونه‌ فلسفه‌ اسلامي‌، اسلام‌ را جهاني‌ كرد؟
درسهايي‌ از نخستين‌ جهاني‌شدن‌ (مروري‌ كلي‌)
نخستين‌ انحطاط‌ در جهان‌ اسلام‌
سخن‌ استاد مطهري‌ و دكترشريعتي‌ درباره‌ انحطاط‌ اول‌ جهان‌ اسلام‌
ظهور واپس‌گرايي‌ كلامي‌ در اوج‌ دوران‌ انحطاط‌ اول‌
ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟
انحطاط‌ دوم‌ جهان‌ اسلام‌ (موسوم‌ به‌ عصر تاريكي‌)
ابن خلدون كه بود ؟ چگونه مي انديشيد ؟
آغاز عصر رنسانس‌ جهان‌ اسلام‌ (ظهور سيدجمال‌)
پيشينه‌ ي هندي‌ و ايراني‌ فلسفه‌ ي اسلامي‌
پيشينه‌ يوناني‌ و سرياني‌ فلسفه‌ اسلامي‌
انتقال‌ فلسفه‌ي‌ يوناني‌ به‌ عالم‌ اسلامي‌
مذهب‌ بودا به‌ عنوان‌ وسيله‌ي‌ انتقال‌
آيا «فلسفه‌ اسلامي‌» امكان‌پذير است‌؟
آيا فلسفه‌ اسلامي‌ همان‌ فلسفه‌ عربي‌ است‌؟ (نظر هانري‌ كربن‌)
روال‌ متداول‌ در تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌، در فلسفه‌ اسلامي‌ مفيد نيست‌
ترجمه‌هاي‌ متون‌ فلسفي‌ در دست‌ مسلمانان‌
عناصر نوافلاطوني‌ در دست‌ مسلمانان‌ (اثولوجياي‌ منحول‌ ارسطو و خيرالمحض‌)
متون‌ هندي‌ در دست‌ مسلمانان‌

12