خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
عبدالكريم‌ سروش‌ : شريعتي‌، پروژه‌ بازرگان‌ را به‌ اوج‌ رساند و نه‌ فقط‌ يك‌ دنياي‌ آباد، بلكه‌ يك‌ انقلاب‌ دنيوي‌ را از دل‌ دين‌ بيرون‌ آورد.     ::    نيچه‌ : همه‌، همه‌ تصور مي‌كنند كه‌ گذشته‌ چيزي‌ نبوده‌ و آينده‌ همه‌ چيز است‌. و هر كس‌ مي‌خواهد در اين‌ آينده‌، سرآمد باشد. با اين‌ وصف‌، مرگ‌ و سكوت‌ مرگ‌، تنها چيز مطمئني‌ است‌ كه‌ در اين‌ آينده‌، شامل‌ همگان‌ مي‌شود.     ::    برديايف‌ : تجربه‌گرايي‌ يعني‌ تسليم‌شدن‌ به‌ سلطه‌ي‌ جهان‌ و تاريخ‌ و انطباق‌ با انسان‌ ميان‌ مايه‌؛ و به‌ انسان‌ و آراء او، رنگ‌ اجتماعي‌ بخشيدن‌ و نابود كردن‌ شخصيّت‌ متمايز خرد.     ::    بودا : چه‌ آلايشها كه‌ بر او چيره‌ شده‌، به‌ كردار يكي‌ پيچك‌ بر يكي‌ درختِ انبوه‌. با خود آن‌ كند كه‌ كامِ دشمن‌ است‌.     ::    هراكليت‌ : افتخارها، خدايان‌ و آدميان‌ را برده‌ مي‌سازد.     ::    غزالي‌ : مرگ‌ تجربه‌اي‌ مألوف‌ نيست‌ و فرصت‌ آزمودن‌ مرگ‌ از انسان‌ دريغ‌ شده‌ است‌.     ::    بودا : نه‌ عريان‌ بودن‌، نه‌ موي‌ بافتن‌، نه‌ خود به‌ گِل‌ اندودن‌، نه‌ روزه‌ گرفتن‌، نه‌ بر خاك‌ خفتن‌، نه‌ خاكساري‌، نه‌ بي‌حركت‌ نشستن‌، پاك‌ نمي‌كند ميرنده‌يي‌ را كه‌ از شك‌ و دودلي‌ آزاد نيست‌.     ::    داوري‌ اردكاني‌ : شك‌ دكارت‌ با شك‌ غزالي‌ فرق‌ دارد و اگر كسي‌ مي‌خواهد «تقريرات‌ دكارت‌» با «المنقذ من‌ الضلال‌» مقايسه‌ كند بايد به‌ اصل‌ و آغاز و مقاصد و نتايجي‌ كه‌ از اين‌ دو اثر حاصل‌ شده‌ است‌، توجه‌ كند و صرف‌ عبارات‌ ظاهر و ظواهر الفاظ‌ را در نظر نياورد.     ::    هراكليت‌ : مردمان‌ نمي‌دانند كه‌ چگونه‌ از هم‌ جداشدگي‌ عين‌ به‌ هم‌ پيوستگي‌ است‌:هماهنگي‌ كششهاي‌ متضاد چون‌ در كمان‌ و چنگ‌.     ::    افلاطون‌ : (خطاب‌ به‌ بيگانه‌) پس‌ پيداست‌ كه‌ شما ديري‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ لفظ‌ «وجود» را به‌ كار مي‌بريد؛ با آنچه‌ مرادتان‌ هست‌، آشناييد. ما نيز پيش‌ از اين‌ مي‌پنداشتيم‌ كه‌ آن‌ را ] وجود را [ در مي‌يابيم‌، اما اكنون‌ متحير و دروا شده‌ايم‌.
"دیدگاه ویتگنشتاین درباره اخلاق" در شیکاگو...

پنجشنبه 12 خرداد 1390

مسئله "شرور" در انجمن حکمت و فلسفه ایران

دوشنبه 2 خرداد 1390

" مقدمه کمبریج بر ایمانوئل لویناس"

دوشنبه 2 خرداد 1390

"روشنفکری نیچه" اثر فرانکو

دوشنبه 2 خرداد 1390

"ارسطو" در قطع پالتویی!

دوشنبه 26 ارديبهشت 1390

"مارکس و ارسطو" در لندن

يكشنبه 25 ارديبهشت 1390

آرای نیچه بررسی می‌شوند

يكشنبه 25 ارديبهشت 1390

همایش "ایمان، فیلم و فلسفه" برگزار می‌شود

دوشنبه 19 ارديبهشت 1390

مکتب فایده‌گرایی اخلاقی بررسی شد

شنبه 17 ارديبهشت 1390

اخلاق فوکویی به قلم فابیون

شنبه 17 ارديبهشت 1390

"راهنمای کمبریج درباره لویاتان هابز"

شنبه 17 ارديبهشت 1390

چنین گفت جان لاک...

شنبه 17 ارديبهشت 1390

چنین گفت جان لاک...

شنبه 17 ارديبهشت 1390

اخلاق فوکویی به قلم فابیون

شنبه 17 ارديبهشت 1390

"حقیقت و معنا در فلسفه تحلیلی معاصر" منتشر می‌شود

شنبه 17 ارديبهشت 1390

یونان و "نزاع قدیم فلسفه و شعر"

يكشنبه 11 ارديبهشت 1390

تأثیراتی که گادامر گرفت...

يكشنبه 11 ارديبهشت 1390

اخلاق ارسطویی بررسی شد

يكشنبه 11 ارديبهشت 1390

"فلسفه کلاسیک هندی" منتشر شد

يكشنبه 11 ارديبهشت 1390

"تفسیر مفسران باستان از آرای افلاطون و ارسطو" نوشته می‌آیر تومنن

يكشنبه 4 ارديبهشت 1390

آرای آگامبن بررسی شد

يكشنبه 4 ارديبهشت 1390

نسبت میان عقلانیت و الزامات دینی بررسی می‌شود

يكشنبه 4 ارديبهشت 1390

همایش "نیچه، روشنگری و رمانتیسیسم" در لندن

يكشنبه 28 فروردين 1390

ایمانوئل کانت: مفاهیم اساسی...

يكشنبه 28 فروردين 1390

هایدگر زیر تیغ دیویس!

يكشنبه 28 فروردين 1390

ویتگنشتاین؟

يكشنبه 28 فروردين 1390

مقدمه‌ای جدید بر جان رالز

دوشنبه 22 فروردين 1390

"ایده‌آلیسم: تاریخ فلسفه" به قلم جرمی دانم

دوشنبه 22 فروردين 1390

نوافلاطونی بودن...

دوشنبه 22 فروردين 1390

تاریخ تفکر قاره‌ای از هگل تا درید

دوشنبه 22 فروردين 1390


12345678910