خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
نيچه‌ : آنچه‌ انساني‌ را والا مي‌سازد، نه‌ شدت‌ احساسهاي‌ والا، كه‌ مدت‌ آنهاست‌.     ::    دكارت‌ : از آنجا كه‌ من‌ مي‌توانم‌ به‌ نحو واضح‌ و متمايزي‌، وجود ذهن‌ را مستقل‌ از بدن‌، درك‌ كنم‌، بنابراين‌ ذهن‌ بايد براي‌ خود وجودي‌ مستقل‌ داشته‌ باشد.     ::    ويتگنشتاين‌ : اثر من‌ شامل‌ دو بخش‌ است‌:بخشي‌ كه‌ عرضه‌ كرده‌ام‌ و بخشي‌ كه‌ ننوشته‌ام‌؛ و دقيقاً اين‌ دو بخش‌ است‌ كه‌ مهم‌ است‌.     ::    بودا : آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستي‌ گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌.     ::    بودا : خود را با خويش‌ برانگيزان‌؛ با خود در خويش‌ پژوهش‌ كند. اي‌ رهرو، تو بدين‌سان‌ با خودي‌ خويشتن‌دار و آگاه‌، نيكبخت‌ خواهي‌ زيست‌.     ::    هراكليت‌ : شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا كراتيلوس‌ در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند.     ::    سهل‌ شوشتري‌ (تستري‌) : آدميان‌ را دو چيز هلاك‌ كرد:طلب‌ عزّ و خوف‌ درويشي‌.     ::    نيچه‌ : همسايه‌ي‌ ما، همسايه‌ي‌ ما نيست‌، همسايه‌ي‌ همسايه‌ي‌ ماست‌. هر ملت‌ چنين‌ مي‌انديشد.     ::    ويتگنشتاين‌ : گزاره‌ها نمي‌توانند راجع‌ به‌ امر برتر، چيزي‌ را بيان‌ كنند.     ::    مولانا : دانه‌ باشي‌ مرغكانت‌ برچنند/ غنچه‌ باشي‌ كودكانت‌ بركنند/ دانه‌ پنهان‌ كن‌، سرا پادام‌ شو/ غنچه‌ پنهان‌ كن‌، گياه‌ بام‌ شو
شرف الدین خراسانی
دکتر یحیی مهدوی
ایرانیان و پیروزی اسلام
جايگاه‌ علم‌ در قرآن‌ مجيد و بيگانگي‌ تازيان‌ با علم‌ (روايت‌ استاد همايي‌)
حقيقت‌ داستان‌ كتاب‌ سوزان‌ به‌ روايت‌ استاد همايي‌
روایت استاد همایی : جندي‌ شاپور، قبل‌ و بعد از اسلام‌
مقام‌ و تاريخ‌ هنر اسلامي‌
مقام‌ ادبيات‌ فارسي‌ پس‌ از اسلام‌
نخستين‌ موج‌ يونان‌گرايي‌ در جهان‌ اسلامي‌
استاد همایی از یادگارهای علمی ایرانیان در خدمت تفکر اسلامی می گوید
مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌
موج‌ دوم‌ يونان‌ گرايي‌ در جهان‌ اسلام‌
چگونه‌ فلسفه‌ اسلامي‌، اسلام‌ را جهاني‌ كرد؟
درسهايي‌ از نخستين‌ جهاني‌شدن‌ (مروري‌ كلي‌)
نخستين‌ انحطاط‌ در جهان‌ اسلام‌
سخن‌ استاد مطهري‌ و دكترشريعتي‌ درباره‌ انحطاط‌ اول‌ جهان‌ اسلام‌
ظهور واپس‌گرايي‌ كلامي‌ در اوج‌ دوران‌ انحطاط‌ اول‌
ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟
انحطاط‌ دوم‌ جهان‌ اسلام‌ (موسوم‌ به‌ عصر تاريكي‌)
ابن خلدون كه بود ؟ چگونه مي انديشيد ؟
آغاز عصر رنسانس‌ جهان‌ اسلام‌ (ظهور سيدجمال‌)
پيشينه‌ ي هندي‌ و ايراني‌ فلسفه‌ ي اسلامي‌
پيشينه‌ يوناني‌ و سرياني‌ فلسفه‌ اسلامي‌
انتقال‌ فلسفه‌ي‌ يوناني‌ به‌ عالم‌ اسلامي‌
مذهب‌ بودا به‌ عنوان‌ وسيله‌ي‌ انتقال‌
آيا «فلسفه‌ اسلامي‌» امكان‌پذير است‌؟
آيا فلسفه‌ اسلامي‌ همان‌ فلسفه‌ عربي‌ است‌؟ (نظر هانري‌ كربن‌)
روال‌ متداول‌ در تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌، در فلسفه‌ اسلامي‌ مفيد نيست‌
ترجمه‌هاي‌ متون‌ فلسفي‌ در دست‌ مسلمانان‌
متون‌ هندي‌ در دست‌ مسلمانان‌

1234