خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
علي‌ شريعتي‌ : توحيد فقط‌ يك‌ ايده‌ي‌ كلامي‌ - اعتقادي‌ نيست‌، يعني‌ صرفاً به‌ اين‌ معنا نيست‌ كه‌ خدا يكي‌ است‌ و دوتا نيست‌. توحيد، تجلّيات‌ اجتماعي‌، تاريخي‌ و رواني‌ دارد.     ::    سهل‌ شوشتري‌ (تستري‌) : وقت‌ تو عزيزترين‌ چيزهاست‌، پس‌ آن‌ را به‌ عزيزترين‌ چيزها مشغول‌ساز.     ::    داوري‌ اردكاني‌ : فلسفه‌ها را به‌ يك‌ اعتبار به‌ دو نحو مي‌توان‌ خواند:يكي‌ خواندن‌ رايج‌ و متداول‌ است‌ كه‌ آنچه‌ را يك‌ فيلسوف‌ گفته‌ است‌، فرامي‌گيرند. دوم‌ به‌ شرح‌ يا تلخيص‌ و درست‌ بودن‌ و نادرست‌ بودن‌ فلسفه‌ها كاري‌ ندارد، بلكه‌ ناظر به‌ اين‌ است‌ كه‌ فلسفه‌ با تاريخ‌ و زمان‌ چه‌ مناسبت‌ دارد.     ::    بودا : رهرو، جوان‌، كه‌ خود را به‌ آموزه‌ي‌ بودا مي‌سپارد، چون‌ ماه‌ آزاد از ابر، اين‌ جهان‌ را روشن‌ مي‌كند.     ::    جان‌ ديويي‌ : محيطي‌ كه‌ در آن‌ انسان‌ زندگي‌ مي‌كند، تنها محيط‌ مادي‌ يا فيزيكي‌ نيست‌، بلكه‌ زمينه‌ فرهنگي‌ نيز دارد.     ::    هراكليت‌ : مردمان‌ نمي‌دانند كه‌ چگونه‌ از هم‌ جداشدگي‌ عين‌ به‌ هم‌ پيوستگي‌ است‌:هماهنگي‌ كششهاي‌ متضاد چون‌ در كمان‌ و چنگ‌.     ::    بودا : اي‌ سازنده‌ خانه‌! اكنون‌ تو را ديده‌ام‌، تو ديگر باره‌ اين‌ خانه‌ را نمي‌تواني‌ ساخت‌. لنگه‌ي‌ خر پاهايت‌ همه‌ شكسته‌ است‌ و تيرِ كاكلهايت‌ خراب‌ شده‌ اما دل‌ من‌، به‌ فرونشاندن‌ تشنگيها رسيده‌ است‌.     ::    بودا : چه‌ سهل‌ است‌ تنيدن‌ به‌ كارهاي‌ بد، و چه‌ صعب‌ است‌ تنيدن‌ به‌ سودمند و نيك‌.     ::    آلكمايون‌ (550 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : درباره‌ چيزهاي‌ ناديدني‌، تنها خدايان‌ بينش‌ واقعي‌ دارند، اما انسانها فقط‌ از روي‌ نشانه‌ها مي‌توانند داوري‌ كنند.     ::    مولانا : هر نفس‌ نو مي‌شود دنيا و ما / بي‌ خبر از نوشدن‌ اندر بقا/ پس‌ ترا هر لحظه‌، مرگ‌ و رجعتي‌ است‌/ مصطفي‌ فرمود، دنيا ساعتي‌ است‌
شرف الدین خراسانی
دکتر یحیی مهدوی
ایرانیان و پیروزی اسلام
جايگاه‌ علم‌ در قرآن‌ مجيد و بيگانگي‌ تازيان‌ با علم‌ (روايت‌ استاد همايي‌)
حقيقت‌ داستان‌ كتاب‌ سوزان‌ به‌ روايت‌ استاد همايي‌
روایت استاد همایی : جندي‌ شاپور، قبل‌ و بعد از اسلام‌
مقام‌ و تاريخ‌ هنر اسلامي‌
مقام‌ ادبيات‌ فارسي‌ پس‌ از اسلام‌
نخستين‌ موج‌ يونان‌گرايي‌ در جهان‌ اسلامي‌
استاد همایی از یادگارهای علمی ایرانیان در خدمت تفکر اسلامی می گوید
مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌
موج‌ دوم‌ يونان‌ گرايي‌ در جهان‌ اسلام‌
چگونه‌ فلسفه‌ اسلامي‌، اسلام‌ را جهاني‌ كرد؟
درسهايي‌ از نخستين‌ جهاني‌شدن‌ (مروري‌ كلي‌)
نخستين‌ انحطاط‌ در جهان‌ اسلام‌
سخن‌ استاد مطهري‌ و دكترشريعتي‌ درباره‌ انحطاط‌ اول‌ جهان‌ اسلام‌
ظهور واپس‌گرايي‌ كلامي‌ در اوج‌ دوران‌ انحطاط‌ اول‌
ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟
انحطاط‌ دوم‌ جهان‌ اسلام‌ (موسوم‌ به‌ عصر تاريكي‌)
ابن خلدون كه بود ؟ چگونه مي انديشيد ؟
آغاز عصر رنسانس‌ جهان‌ اسلام‌ (ظهور سيدجمال‌)
پيشينه‌ ي هندي‌ و ايراني‌ فلسفه‌ ي اسلامي‌
پيشينه‌ يوناني‌ و سرياني‌ فلسفه‌ اسلامي‌
انتقال‌ فلسفه‌ي‌ يوناني‌ به‌ عالم‌ اسلامي‌
مذهب‌ بودا به‌ عنوان‌ وسيله‌ي‌ انتقال‌
آيا «فلسفه‌ اسلامي‌» امكان‌پذير است‌؟
آيا فلسفه‌ اسلامي‌ همان‌ فلسفه‌ عربي‌ است‌؟ (نظر هانري‌ كربن‌)
روال‌ متداول‌ در تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌، در فلسفه‌ اسلامي‌ مفيد نيست‌
ترجمه‌هاي‌ متون‌ فلسفي‌ در دست‌ مسلمانان‌
متون‌ هندي‌ در دست‌ مسلمانان‌

1234