خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
هراكليت‌ : خداوندگاري‌ كه‌ هاتف‌ پيش‌گويي‌ او در پرستشگاه‌ دلفي‌ است‌، نه‌ سخن‌ مي‌گويد، نه‌ پنهان‌ مي‌كند. بلكه‌ اشاره‌ مي‌كند.     ::    نيچه‌ : آنچه‌ انساني‌ را والا مي‌سازد، نه‌ شدت‌ احساسهاي‌ والا، كه‌ مدت‌ آنهاست‌.     ::    بودا : رهرو، جوان‌، كه‌ خود را به‌ آموزه‌ي‌ بودا مي‌سپارد، چون‌ ماه‌ آزاد از ابر، اين‌ جهان‌ را روشن‌ مي‌كند.     ::    داوري‌ اردكاني‌ : فلسفه‌ها را به‌ يك‌ اعتبار به‌ دو نحو مي‌توان‌ خواند:يكي‌ خواندن‌ رايج‌ و متداول‌ است‌ كه‌ آنچه‌ را يك‌ فيلسوف‌ گفته‌ است‌، فرامي‌گيرند. دوم‌ به‌ شرح‌ يا تلخيص‌ و درست‌ بودن‌ و نادرست‌ بودن‌ فلسفه‌ها كاري‌ ندارد، بلكه‌ ناظر به‌ اين‌ است‌ كه‌ فلسفه‌ با تاريخ‌ و زمان‌ چه‌ مناسبت‌ دارد.     ::    هايدگر : اين‌ مرگ‌ است‌ كه‌ واقعيت‌ برابري‌ و بي‌اهميتي‌ همه‌ي‌ امور را نشان‌ مي‌دهد.     ::    دكتر شريعتي‌ : ماترياليسم‌، جنس‌ و ذات‌ انسان‌ را ماده‌ مي‌داند. در همين‌ تعريف‌، او را در چارچوب‌ تكاملي‌ كه‌ در ماده‌ بودن‌ محدود است‌، حبس‌ مي‌كند.     ::    ويتگنشتاين‌ : گزاره‌ها نمي‌توانند راجع‌ به‌ امر برتر، چيزي‌ را بيان‌ كنند.     ::    بودا : ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند.     ::    افلاطون‌ : (خطاب‌ به‌ بيگانه‌) پس‌ پيداست‌ كه‌ شما ديري‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ لفظ‌ «وجود» را به‌ كار مي‌بريد؛ با آنچه‌ مرادتان‌ هست‌، آشناييد. ما نيز پيش‌ از اين‌ مي‌پنداشتيم‌ كه‌ آن‌ را ] وجود را [ در مي‌يابيم‌، اما اكنون‌ متحير و دروا شده‌ايم‌.     ::    دكارت‌ : هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود.
مکتب اشراق  
آشنايي‌ با يك‌ مكتب‌ نوظهور
بزرگان‌ مكتب‌ اشراق‌
شهاب‌ الدين‌ سهروردي‌ (به‌ روايت‌ علي‌اصغر حلبي‌)
كندوكاو در آراي‌ سهرودي‌
كتاب‌ شناسي‌ توصيفي‌ فلسفه‌ي‌ اشراق‌ (به‌ روايت‌ محسن‌ كديور)
شيخ‌ اشراق‌ به‌ روايت‌ هانري‌ كربن‌
نقد مجموعه‌ي‌ آثار فارسي‌ شيخ‌اشراق‌ به‌ روايت‌ دكتر داوري‌
جايگاه‌ تمثيل‌ و رمز آييني‌ در آثار سهروردي‌
هورخش‌ سهروردي‌ از ديدگاه‌ دكتر محمد معين‌
ايرانيان‌ قديم‌ و افلاطون‌ از ديدگاه‌ سهروردي‌
حقيقت‌ و خطا از نظر سهروردي‌ و فيلسوفان‌ معاصر(از ديدگاه‌ استاد ابراهيمي‌ ديناني‌)
چالشهاي‌ سهروردي‌ و مشائيان‌
ترتيب‌ عوالم‌ از ديدگاه‌ شيخ‌ مقتول‌ و جايگاه‌ مهم‌ عالم‌ مياني‌ (به‌ روايت‌ دكترسيدحسين‌ نصر)
سهروردي‌ در داستان‌ «غربت‌ غرب‌» چه‌ مي‌گويد؟
درك‌ زمان‌ در سنن‌ باطني‌ شرقي‌ و غربي‌ (با تأكيد بر شيخ‌اشراق‌)
تأثير مكتب‌ اشراق‌ اسلامي‌ - ايراني‌ درآثاراسلامي‌ چيني‌ در سده‌ي‌ هفدهم‌
سهروردي‌ و سياست‌ (از منظر دكتر حسين‌ ضيايي‌)
آيا سهروردي‌، در جنبش‌ ضد عرب‌ شركت‌ داشت‌؟
لذت‌ از ديدگاه‌ شيخ‌ اشراق‌