خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
عبدالكريم‌ سروش‌ : نسبت‌، انسان‌ را جانور مكلف‌ مي‌داند و مدرنيته‌، انسان‌ را جانور محق‌، تعريف‌ مي‌كند.     ::    دكارت‌ : هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود.     ::    علامه‌ طباطبايي‌ : اصل‌ اصيل‌ در هر چيز، وجود و هستي‌ اوست‌ و ماهيت‌ وي‌ پنداري‌ است‌، يعني‌ واقعيت‌ هستي‌ به‌ خودي‌ خود (بالذات‌ و لنفسه‌) واقعيت‌ دار، يعني‌ عين‌ واقعيت‌ بوده‌ و همه‌ي‌ ماهيات‌ با وي‌، واقعيت‌ دار و بي‌ وي‌ (به‌ خودي‌ خود) پنداري‌ و اعتباري‌ مي‌باشند.     ::    آگوستين‌ قديس‌ : انسانها بايد تواضع‌ پيشه‌ كنند و محدوديتهاي‌ جدي‌ خود را درباره‌ اينكه‌ به‌ چه‌ چيزهايي‌ مي‌توانند معرفت‌ يقيني‌ بيابند، بدانند.     ::    دكارت‌ : ما قادر هستيم‌ مدعي‌ شويم‌ كه‌ جسم‌ وجود ندارد و همچنين‌ ادعا كنيم‌ كه‌ جهاني‌ نيز وجود ندارد... اما هرگز نمي‌توانيم‌ ادعا كنيم‌ كه‌ من‌ وجود ندارم‌. زيرا من‌ مي‌توانم‌ در حقيقت‌ ساير اشياء، شك‌ كنم‌.     ::    هگل‌ : فلسفه‌ من‌، شبيه‌ دايره‌ است‌:در آن‌، آغاز همان‌ انجام‌ و انجام‌، همان‌ آغاز است‌.     ::    آناكسيمندر (600 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : نخستين‌ جانداران‌ در رطوبت‌ پديد آمدند، پيچيده‌ در پوسته‌هايي‌ خاردار و همچنان‌ كه‌ عمرشان‌ فزوني‌ گرفت‌ به‌ قسمت‌ خشك‌تر بيرون‌ آمدند و هنگامي‌ كه‌ آن‌ پوسته‌ شكسته‌ شد، در زماني‌ كوتاه‌ تغيير زندگي‌ دارند.     ::    بودا : تو خود آن‌ كن‌ كه‌ به‌ ديگران‌ آموزي‌؛ نخست‌ خود را خوب‌ به‌ فرمان‌ آر و پس‌ آن‌گاه‌ ديگران‌ را. راستي‌ را دشوار است‌ به‌ فرمان‌ آوردنِ خود.     ::    سهل‌ شوشتري‌ : هر وجدي‌ كه‌ صوفي‌ دارد، اگر كتاب‌ و سنت‌ به‌ راستي‌ آن‌ گواهي‌ ندهد، باطل‌ است‌.     ::    ويتگنشتاين‌ : فلسفه‌ نشانگر امر ناگفتني‌ خواهد بود، بدين‌ طريق‌ كه‌ امر گفتني‌ را به‌ روشني‌ باز مي‌نمايد.
آرشيو کتاب

به بهانه سالروز بدار آويختن شيخ اشراق

"شيخ اشراق" عنوان بر جسته ترين فيلسوف تاريخ ايران است كه در كه درست 840 سال قبل در يك چنين روزهايي، در حلب سوريه به دار آويخته شد.
صلاح الدين ايوبي، مرد بزرگي بود، با اين حال، دسيسه ها و منفي بافي هاي متدينين قشري، او را دچار وحشت كرد و براي آنكه به خيال خودش، از پشت در جبهه ي مبارزه با صليبي ها، خنج قشريون را دريافت نكند، مصلحت انديشي كرد، و پسر خود(ملك الظاهر) را كه دست بر قضاء بسيار مريد و شيفته شهاب الدين سهروردي بود، مغضوبانه امر كرد كه شيخ را بدار بياويزد. در پنجم رجب 587، قلعه حلب، شاهد مرگ فيلسوف 37 ساله اي شد كه بعدها به عنوان يكي از نوابغ تاريخ انديشگي ايران، شناخته شد.

**************
شيخ شهاب الدين سهروردي، از سده هاي پيش در آثار فلسفي ايرانيان، شناخته شده است، با اين حال در قرن بيستم بزرگاني چون هانري كربن، نصر، و ديناني، چهره اي آشكار تر واقبال وسيعتري يافته است.
كتاب " پژوهشي در انيشه هاي عرفاني شيخ شهاب الين سهروردي " تحقيقي است در همان راستا و نويسنده آن ( مريم عليخانيان ) كوشيده با كند و كاو در ژرفاي زبان نمادين و رمزوارانه شيخ اشراق، تصويري نسبتا ديدني از افق عرفاني اين چهره درخشان حكمت خسرواني، ارائه دهد.
ناشر اين اثر خواندني، انتشارات ترفند (تلفن: 66525115) است كه اين كتاب را در 320 صفحه و به قيمت 3000 تومان، نشر داده است. "كانون پژوهشگران فلسفه و حكمت" زحمات نويسنده اين اثر مفيد را ارج مي‌نهد.

کد مطلب: 702

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين
 

سلام ممنونم از كار خوبتان انشاالله كه با ادامه اين كار خدمت گزاران خوبي براي علم و دانش باشيد. ممنونم از كار خوبتان. دست مريزاد.
يكشنبه 19 ارديبهشت 1389 ساعت 10:06
دلم ميخواد بدونم طرفداران فلسفه شيخ گروه خاصي دارن؟ ميشه باهاشون ارتباط برقرار كرد؟
سه شنبه 24 فروردين 1389 ساعت 12:38
سلام دوستان .خوشوقم که اینجا رو پیدا کردم.علاقمندم که در خصوص شیخ بیشتر بدونم.به من کتابی رو ااز روی لطف معرفی کنید که تا بیشتر بشناسمش.منتظر می مونم
دوشنبه 8 مهر 1387 ساعت 00:17