خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
علامه‌ طباطبايي‌ : عالم‌ مثال‌، مرتبه‌اي‌ از وجود است‌ كه‌ ميان‌ عالم‌ عقلي‌ و عالم‌ ماده‌ قرار گرفته‌ است‌. از نظر مشايين‌، اين‌ عالم‌ آخرين‌ عالم‌ از عقول‌ طولي‌ است‌ (به‌ نام‌ عقل‌ فعال‌) اما از نظر اشراقيين‌، اين‌ عالم‌ را بعضي‌ از عقول‌ عرضي‌ به‌ وجود آورده‌اند.     ::    اسپينوزا : مقصود من‌ از خدا، موجود مطلقاً نامتناهي‌ است‌، يعني‌ جوهري‌ كه‌ متقوم‌ از صفات‌ نامتناهي‌ است‌.     ::    بودا : راستي‌ كه‌ خود، بد مي‌كند و خود را مي‌آلايد، خود گردِ بدي‌ نمي‌گردد و خود پاك‌ مي‌شود. پاكي‌ و ناپاكي‌ از خود است‌. كسي‌ ديگري‌ را پاك‌ نمي‌كند.     ::    بودا : تنها رفتن‌، بهتر، همراهي‌ با نادان‌ نشايد. باشد كه‌ مردْ تنها برود، باشد كه‌ دست‌ به‌ دنيالايد، با خواستهاي‌ اندك‌، به‌ كردار يكي‌ پيل‌ در جنگل‌.     ::    بودا : خوب‌ است‌ فضيلتي‌ كه‌ تا پيري‌ دوام‌ آورد؛ خوب‌ است‌ ايماني‌ كه‌ بيخي‌ استوار دارد؛ خوب‌ است‌ رسيدن‌ به‌ فراشناخت‌؛ خوب‌ است‌ بد نكردن‌.     ::    افلاطون‌ : (خطاب‌ به‌ بيگانه‌) پس‌ پيداست‌ كه‌ شما ديري‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ لفظ‌ «وجود» را به‌ كار مي‌بريد؛ با آنچه‌ مرادتان‌ هست‌، آشناييد. ما نيز پيش‌ از اين‌ مي‌پنداشتيم‌ كه‌ آن‌ را ] وجود را [ در مي‌يابيم‌، اما اكنون‌ متحير و دروا شده‌ايم‌.     ::    گزنوفون‌ : يك‌ خدا هست‌ در ميان‌ خدايان‌ و آدميان‌، كه‌ بزرگ‌ترين‌ است‌. نه‌ در پيكر همانند ميرندگان‌ است‌ نه‌ در انديشه‌.     ::    پارمنيت‌ : لازم‌ است‌ گفتن‌ و انديشيدن‌ كه‌:هست‌، هست‌ زيرا هستي‌ (Einai) هست‌ و هيچي‌ (Mesen) نيست‌. اين‌ را به‌ فرمان‌ تو مي‌دهم‌ كه‌ دريابي‌.     ::    هراكليت‌ : اين‌ نصيب‌ همه‌ آدميان‌ شده‌ است‌ كه‌ خود را بشناسند و درست‌ بينديشند.     ::    بودا : اگر همراهيْ دورانديش‌ بيابي‌ كه‌ با تو زندگي‌ كند، خوشْرفتار باشد و روشن‌، بايد كه‌ با او زندگي‌ كني‌؛ شاد و آگاه‌ و چيره‌ به‌ همه‌ي‌ خطرها.
آرشيو کتاب

به بهانه سالروز بدار آويختن شيخ اشراق

"شيخ اشراق" عنوان بر جسته ترين فيلسوف تاريخ ايران است كه در كه درست 840 سال قبل در يك چنين روزهايي، در حلب سوريه به دار آويخته شد.
صلاح الدين ايوبي، مرد بزرگي بود، با اين حال، دسيسه ها و منفي بافي هاي متدينين قشري، او را دچار وحشت كرد و براي آنكه به خيال خودش، از پشت در جبهه ي مبارزه با صليبي ها، خنج قشريون را دريافت نكند، مصلحت انديشي كرد، و پسر خود(ملك الظاهر) را كه دست بر قضاء بسيار مريد و شيفته شهاب الدين سهروردي بود، مغضوبانه امر كرد كه شيخ را بدار بياويزد. در پنجم رجب 587، قلعه حلب، شاهد مرگ فيلسوف 37 ساله اي شد كه بعدها به عنوان يكي از نوابغ تاريخ انديشگي ايران، شناخته شد.

**************
شيخ شهاب الدين سهروردي، از سده هاي پيش در آثار فلسفي ايرانيان، شناخته شده است، با اين حال در قرن بيستم بزرگاني چون هانري كربن، نصر، و ديناني، چهره اي آشكار تر واقبال وسيعتري يافته است.
كتاب " پژوهشي در انيشه هاي عرفاني شيخ شهاب الين سهروردي " تحقيقي است در همان راستا و نويسنده آن ( مريم عليخانيان ) كوشيده با كند و كاو در ژرفاي زبان نمادين و رمزوارانه شيخ اشراق، تصويري نسبتا ديدني از افق عرفاني اين چهره درخشان حكمت خسرواني، ارائه دهد.
ناشر اين اثر خواندني، انتشارات ترفند (تلفن: 66525115) است كه اين كتاب را در 320 صفحه و به قيمت 3000 تومان، نشر داده است. "كانون پژوهشگران فلسفه و حكمت" زحمات نويسنده اين اثر مفيد را ارج مي‌نهد.

کد مطلب: 702

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين
 

سلام ممنونم از كار خوبتان انشاالله كه با ادامه اين كار خدمت گزاران خوبي براي علم و دانش باشيد. ممنونم از كار خوبتان. دست مريزاد.
يكشنبه 19 ارديبهشت 1389 ساعت 10:06
دلم ميخواد بدونم طرفداران فلسفه شيخ گروه خاصي دارن؟ ميشه باهاشون ارتباط برقرار كرد؟
سه شنبه 24 فروردين 1389 ساعت 12:38
سلام دوستان .خوشوقم که اینجا رو پیدا کردم.علاقمندم که در خصوص شیخ بیشتر بدونم.به من کتابی رو ااز روی لطف معرفی کنید که تا بیشتر بشناسمش.منتظر می مونم
دوشنبه 8 مهر 1387 ساعت 00:17