خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
بودا : رهرو از دست‌، آگاه‌، از پاي‌ آگاه‌، از رفتار خويش‌ آگاه‌ است‌. تنها و خرسند است‌، او را رهرو مي‌خوانند.     ::    سهل‌ شوشتري‌ : هر وجدي‌ كه‌ صوفي‌ دارد، اگر كتاب‌ و سنت‌ به‌ راستي‌ آن‌ گواهي‌ ندهد، باطل‌ است‌.     ::    جان‌ ديويي‌ : محيطي‌ كه‌ در آن‌ انسان‌ زندگي‌ مي‌كند، تنها محيط‌ مادي‌ يا فيزيكي‌ نيست‌، بلكه‌ زمينه‌ فرهنگي‌ نيز دارد.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : نظام‌ جمهوري‌ مغرب‌، همان‌ ساز كهن‌ است‌ كه‌ در پرده‌هاي‌ آن‌ غير از نواي‌ قيصري‌ نيست‌.     ::    هراكليت‌ : چشمها و گوشها براي‌ آدميان‌ به‌ گواهاني‌ هستند، اگر روحهايي‌ با زبان‌ آنها بيگانه‌ دارند.     ::    بودا : كُهن‌دژي‌ است‌ بر آورده‌ از استخوان‌؛ و اندودي‌ از گوشت‌ و خون‌ بر آن‌، در او نشسته‌ پيري‌ و مرگ‌، مني‌ و فريب‌.     ::    داوري‌ اردكاني‌ : شك‌ دكارت‌ با شك‌ غزالي‌ فرق‌ دارد و اگر كسي‌ مي‌خواهد «تقريرات‌ دكارت‌» با «المنقذ من‌ الضلال‌» مقايسه‌ كند بايد به‌ اصل‌ و آغاز و مقاصد و نتايجي‌ كه‌ از اين‌ دو اثر حاصل‌ شده‌ است‌، توجه‌ كند و صرف‌ عبارات‌ ظاهر و ظواهر الفاظ‌ را در نظر نياورد.     ::    سهل‌ شوشتري‌ (تستري‌) : بزرگ‌ترين‌ مقامات‌ آن‌ است‌ كه‌ خوي‌ بد خويش‌ به‌ خوي‌ نيك‌ بدل‌ كنند.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : با تحولات‌ فيزيك‌ نسبيت‌، معلوم‌ شد كه‌ ديگر ماده‌، چيزي‌ كه‌ در زمان‌ وجود دارد و در فضا (مكان‌) حركت‌ مي‌كند نيست‌؛ ذره‌ ديگر چيزي‌ دائمي‌ به‌ شمار نمي‌آيد بلكه‌ مجموعه‌اي‌ است‌ از رويدادهايي‌ كه‌ به‌ يكديگر، مربوط‌ مي‌باشند.     ::    دكتر شريعتي‌ : در قرون‌ وسطي‌ معتقد بودند كه‌ يك‌ قدري‌ از ذات‌ روح‌ القدس‌ (Saint Esprit) در برخي‌ آدمها حلول‌ كرده‌ و آنها را جزو طبقه‌ روحانيون‌ نموده‌ است‌ و حق‌ حاكميت‌ بر بشر را به‌ اين‌ طبقه‌ داده‌ است‌. يعني‌ آنان‌ نماينده‌ خداوند روي‌ زمين‌ بودند.
فلسفه اسلامیآرشيو مقاله

حقيقت‌ داستان‌ كتاب‌ سوزان‌ به‌ روايت‌ استاد همايي‌

نقد روايت‌ ابن‌خلدون‌ 

3-1- ابن‌خلدون‌ مي‌گويد كه‌ «ميراث‌ قديم‌ علوم‌ عقلي‌ ايرانيان‌ را يونانيان‌ بردند (در عهد اسكندر) و آنچه‌ را كه‌ بعد از عهد شوم‌ اسكندر مجدداً ساخته‌ و مدوّن‌ كرده‌ بودند، به‌ دست‌ تازيان‌ زمان‌ عمر طعمه‌ي‌ آب‌ و آتش‌ گرديد. (مقدمه‌ي‌ ابن‌خلدون‌). آيا اين‌ روايت‌ درست‌ است‌؟
داستان‌ عمرخليفه‌ي‌ ثاني‌ اسلام‌ و كتاب‌ خانه‌هاي‌ ايران‌ و اسكندريه‌ در كتب‌ تاريخ‌ قضيّه‌اي‌ معروف‌ است‌. مي‌گويند در زمان‌ خلافت‌ عمربن‌الخطاب‌ كشور ايران‌ به‌ توسّط‌ سردار عرب‌ سعدبن‌ ابي‌ وقّاص‌ در حالي‌ فتح‌ شد كه‌ آنان‌ در كتابخانه‌، كتب‌ بسيار يافتند. سعدوقّاص‌ در اين‌باره‌ نامه‌ به‌ عمر نوشت‌ و كسب‌ تكليف‌ كرد؛ عمر جواب‌ داد كه‌ همه‌ را در آب‌ بريزيد، چرا كه‌ اگر موافق‌ كتاب‌ خدا باشد؛ ما را قرآن‌ كافي‌ است‌ و اگر مخالف‌ باشد، غير از ضلالت‌ نيست‌. تازيان‌ فاتح‌ هم‌ كتب‌ ايرانيان‌ را در آب‌ ريختند يا به‌ آتش‌ سوختند؛ و بدين‌ سبب‌ بوده‌ كه‌ در موقع‌ ترجمه‌ي‌ كتب‌ به‌ عربي‌ از ايرانيان‌، كتاب‌ علمي‌ كمتر نام‌ برده‌ شده‌ و اكثر كتب‌ قصّه‌ و داستان‌ است‌. ابن‌خلدون‌ درباره‌ي‌ كار عمر و كتب‌ ايرانيان‌ شرح‌ كافي‌ نوشته‌ و در آخر داستان‌ گفته‌ است‌:
فطرحوها (يعني‌ طَرَحَ العربُ الكتُبَ العلميّه‌ الفارسيّة‌) في‌ الماء اوفي‌ النّار وَذَهَبَتْ عُلومُ الفُرس‌ فيها قَبْلَ اَنْ تَصِلَ اِلَيْنا.
نظير اين‌ قضّيه‌ را عيناً درباره‌ي‌ كتابخانه‌ي‌ اسكندريّه‌ نيز گفته‌اند كه‌ «عمروعاص‌» كه‌ از طرف‌ عمربن‌خطّاب‌ والي‌ مصر شده‌ بود از كتابخانه‌ي‌ اسكندريه‌ به‌ وي‌ گزارش‌ داد و كسب‌ تكليف‌ كرد؛ و عمر همان‌ جواب‌ را كه‌ به‌ قول‌ علماي‌ منطق‌ از نوع‌ «قياس‌ ذوطرفين‌» يا «قياس‌ ذوحدّين‌» است‌ و به‌ دستور او آن‌ كتب‌ خانه‌ را كه‌ بسيار مهم‌ و معظم‌ بوده‌ است‌ آتش‌ زدند! (با اين‌ حال‌ استاد زرين‌كوب‌ اين‌ نظر استاد همايي‌ را قبول‌ ندارند.) 

پژوهشهاي‌ جديد در اين‌ باره‌ چه‌ مي‌گويد؟
3-2- محقّقان‌ جديد اروپا كه‌ در اين‌ باره‌ با رعايت‌ بي‌طرفي‌ و بدون‌ تعصّب‌ تحقيق‌ كرده‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيده‌اند كه‌ آن‌ قضيه‌ به‌ كلّي‌ تهمتي‌ است‌ كه‌ از سوي‌ دشمنان‌ به‌ مسلمين‌ بسته‌ شده‌ و ايشان‌ اصلاً كتاب‌سوزي‌ نداشتند و آتش‌زدن‌ كتب‌خانه‌ي‌ اسكندريه‌ در اصل‌ به‌ دست‌ روميان‌ اتّفاق‌ افتاده‌ بوده‌ و اين‌ قبل‌ از آنكه‌ مسلمين‌ بدان‌ نواحي‌ دست‌ يافته‌ باشند. روميها عمداً اين‌ كار را كردند تا مواريث‌ علمي‌ قديم‌ به‌ دست‌ مسلمانان‌ نيفتد.

کد مطلب: 3

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين
 

این ادعاها که کتابهای ایران و اسکندریه بدست مسلمانان نابود شده کاملا ساختگی و غیر واقعی هست.ساسانیان توجه اندکی به علوم داشتند و عمده کتابهای علمی که امروز گفته می شود در حقیقت چیزی جز خدای نامه ها و اداب و احکام دین مغان و اشارات ادبی نبوده . نه در طب نه در فلسفه نه در ریاضیات و غیره اثاری از ایرانیان دیده نمی شود
شنبه 13 فروردين 1390 ساعت 12:31
ديگر اينكه در ميان ايرانيان يك جريان خاص پديد آمد كه ايجاب ميكرد اگر كتابسوزی در ايران رخ داده باشد حتما ضبط شود و با آب و تاب فراوان‏ هم ضبط شود و آن جريان شعوبيگری است . شعوبيگری هر چند در ابتدا يك‏ نهضت مقدس اسلامی عدالتخواهانه و ضد تبعيض بود ، ولی بعدها تبديل شد به‏ يك حركت نژاد پرستانه و ضد عرب ، ايرانيان شعوبی مسلك كتابها در مثالب و معايب عرب می‏نوشتند و هر جا نقطه ضعفی از عرب سراغ داشتند با آب و تاب فراوان می‏نوشتند و پخش می‏كردند ، جزئياتی از لابلای تاريخ پيدا ميكردند و از سير تا پياز فروگذار نمی‏كردند . اگر عرب چنين نقطه ضعف بزرگی داشت كه كتابخانه‏ها را آتش زده بود خصوصا كتابخانه ايران را ، محال و ممتنع بود كه شعوبيه كه در قرن دوم‏ هجری اوج گرفته بودند و بنی العباس به حكم سياست ضد اموی و عربگرا كه‏ داشتند به آنها پر و بال می‏دادند درباره‏اش سكوت كنند ، بلكه يك كلاغ را صد كلاغ كرده و جار و جنجال راه می‏انداختند ، و حال آنكه شعوبيه تفوه به‏ اين مطلب نكرده‏اند و اين خود دليل قاطعی است بر افسانه بودن قصه‏ كتابسوزی ايران .
پنجشنبه 13 خرداد 1389 ساعت 14:08

رابعا اين پزشك محترم كه مانند عده‏ای ديگر طوطی وار ميگويند " فاتحين‏ عرب كتابخانه ملی ما را آتش زدند و تمام تاسيسات علمی ما را بر باد دادند " بهتر بود تعيين ميفرمودند كه آن كتابخانه ملی در كجا بوده ؟ در همدان بوده ؟ در اصفهان بوده ؟ در شيراز بوده ؟ در آذربايجان بوده ؟ در نيشابور بوده ؟ در تيسفون بوده در آسمان بوده ؟ در زير زمين بوده ؟ در كجا بوده است ؟ چگونه است كه ايشان و كسانی ديگر مانند ايشان كه اين‏ جمله‏ها را تكرار ميفرمايند از كتابخانه‏ای ملی كه به آتش كشيده شد اطلاع‏ دارند اما از محل آن اطلاع ندارند ?
پنجشنبه 13 خرداد 1389 ساعت 14:03
درباب اتش سوزی کتابخانه ها قبل از هرچیز باید چند نکته را در نظر داشت اول اینکه در اینباره هیچ یک از مورخان اولیه اسلامی و هیچ روایی تا اوایل قرن ششم در اینباره چیزی نگفته و نه نقل کرده اند یعنی تورایخ کهنی چون تاریخ طبری فتوح البلدان بلاذری فتوح اشام واقدی مروج الذهب مسعودی کامل ابن اثیر و... ضمن بحث در مورد جزییات و چگونگی حوادث فتح ایران ، کمترین اشاره ای به این موضوع نداشته اند . و این ادعا که چندین قرن بعد[قرن هفتم به بعد] ، از سوی برخی به میان آمده فاقد هرگونه سند تاریخی است
از اینرو برخی خاورشناسان نیز این مساله را رد کرده اند و نادرست شمرده اند : « چنانکه گیبون اظهار می دارد کتابخانۀ گرانبهای اسکندریه سه قرن پیش از حمله مسلمین به مصر، به دست مسیحیان متعصب سوخته شد» (ن.ک: ادوارد براون-ß نقد اثار خاورشناسان)
افزون براین مارا عقیده براینست که اسلام از انرو که با فرمان خواندن (علق3-6) اغاز شد و خدای محمد(ص) به مصداق ایه "ن والقلم و مایسطرون " به قلم و نگارش سگوند یاد فرمود ، و پیامبر مسلمانان رابارها به فراگیری خواندن و نوشتن تشویق مینمود ، چنانکه در جنگ بدر مقرر فرمود اسیرانی که نوشتن میدانند شرط ازادیشان را اموزش و اموختن 10 کودک مقرر داشت و در خلال سخنان هدایت بخشش بار می فرمود که « دانش را بوسیله نگارش دربند کنید(تا از بین نرود) » از اینرو دلیلی نداشت که مسلمانان صدر اسلام دشمن کتابت و نگارش باشند و هر اثر مکتوبی را یافتند به شعله های اتش سپارند!چنانکه پیامبر مسلمانان را هماره به جستجوی دانش فرمان میداد چنانکه میفمود « علم را بجویید حتی اگر در چین باشد (چین نماد دوری از شبه جزیره)»
پنجشنبه 13 خرداد 1389 ساعت 13:59
كتاب سوزان در دو زمان متفاوت در تاريخ ايران اتفاق افتاده است ، يكي زمان اسكندر مقدوني كه خود فردي حسود و از علم بهره نبرده بود اتفاق افتاد كه انچه را توانست سوزاند و انچه را كه مي خواست به مرد خود لقب داد و به زبان مردم خويش ترجمه كرد ، و يكي در زمان عمر عرب اتفاق افتاد كه فرمانده سپاه اعراب بعد فتح ايران از عمر كسب تكليف مي كند عمر ميگويد تمام كتب را به اب بيندازيد ، ما قران را داريم و به كتب ديگر نيازي نيست كه اين تفكر اصلا با تفكرات پيغمبر اسلام مغاير است ، ولي حيف از ان همه علم اگر ما ايرانيان اكنون داشتيم شايد ما ابر قدرت صنعتي جهان بوديم، نه يك كشور جهان سوم ، ولي اي كاش ما بيشتر در تاريخ درس خواندن خويش تاريخ نياكان خويش را مي خوانديم ، نه تاريخ عرب را حيف حيف حيف حيف
يكشنبه 9 اسفند 1388 ساعت 20:34

12