خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
مولانا : دانه‌ باشي‌ مرغكانت‌ برچنند/ غنچه‌ باشي‌ كودكانت‌ بركنند/ دانه‌ پنهان‌ كن‌، سرا پادام‌ شو/ غنچه‌ پنهان‌ كن‌، گياه‌ بام‌ شو     ::    هراكليت‌ : هنگامي‌ كه‌ زاييده‌ مي‌شوند، آرزوي‌ زندگي‌ كردن‌ دارند و سرنوشت‌ (مرگ‌) خود را پذيرفتن‌؛ يا بيشتر از آن‌ آسودن‌ و فرزنداني‌ پشت‌ سر مي‌نهند كه‌ بار ديگر با سرنوشت‌ (مرگ‌) روبه‌رو مي‌شوند.     ::    بودا : رهرو، جوان‌، كه‌ خود را به‌ آموزه‌ي‌ بودا مي‌سپارد، چون‌ ماه‌ آزاد از ابر، اين‌ جهان‌ را روشن‌ مي‌كند.     ::    هراكليت‌ : كوتاه‌ترين‌ راهها به‌ سوي‌ نيكنامي‌، نيك‌ شدن‌ است‌.     ::    دكتر شريعتي‌ : در قرون‌ وسطي‌ معتقد بودند كه‌ يك‌ قدري‌ از ذات‌ روح‌ القدس‌ (Saint Esprit) در برخي‌ آدمها حلول‌ كرده‌ و آنها را جزو طبقه‌ روحانيون‌ نموده‌ است‌ و حق‌ حاكميت‌ بر بشر را به‌ اين‌ طبقه‌ داده‌ است‌. يعني‌ آنان‌ نماينده‌ خداوند روي‌ زمين‌ بودند.     ::    سهل‌ شوشتري‌ : هر وجدي‌ كه‌ صوفي‌ دارد، اگر كتاب‌ و سنت‌ به‌ راستي‌ آن‌ گواهي‌ ندهد، باطل‌ است‌.     ::    بودا : رهرو با تني‌ آرام‌، گفتاري‌ آرام‌ و انديشه‌اي‌ آرام‌، نيكْ مجموع‌، و چيزهاي‌ اين‌ جهاني‌ را رها كرده‌، او را آرامش‌ يافته‌ مي‌خوانند.     ::    نيچه‌ : اي‌ فرزانه‌ در مقام‌ اخترشناس‌ - تا ستارگان‌ را چيزي‌ «بر فراز خويش‌» مي‌بيني‌، چشم‌ اهل‌ معرفت‌ در تو نيست‌.     ::    نيچه‌ : جنون‌ در افراد استثناء است‌ - اما در گروهها و حزبها و ملتها و دوره‌ها، اصل‌ است‌.     ::    بودا : خود را با خويش‌ برانگيزان‌؛ با خود در خويش‌ پژوهش‌ كند. اي‌ رهرو، تو بدين‌سان‌ با خودي‌ خويشتن‌دار و آگاه‌، نيكبخت‌ خواهي‌ زيست‌.
استاد فلسفهآرشيو مطلب

علي‌ عابدي‌ شاهرودي‌

استاد علي‌ عابدي‌ شاهرودي‌ سال‌ به‌ سال‌ 1328 در شاهرود متولد شد، دروس‌ مقدماتي‌ حوزه‌هاي‌ ديني‌ را در زادگاه‌ خويش‌ گذراند و سپس‌ در حوزه‌هاي‌ مشهد و قم‌ به‌ تحصيل‌ ادامه‌ داد، دوره‌ي‌ عالي‌ فقه‌ و اصول‌ را با بهره‌گيري‌ از محضر آيات‌ عظام‌: ميرزاهاشم‌ آملي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌ يزدي‌ و ميرزاكاظم‌ تبريزي‌ به‌ پايان‌ برد، ايشان‌ سالياني‌ است‌ كه‌ در حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ به‌ تحقيق‌ و تدريس‌ معقول‌ و منقول‌ مشغول‌ مي‌باشند، در طول‌ اين‌ سالها استاد عابدي‌ آثار علمي‌ فراواني‌ را نگاشته‌اند كه‌ از آن‌ جمله‌ است‌:
1- مقدمه‌ي‌ عربي‌ بر مفاتيح‌ الغيب‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌،
2- مقدمه‌ي‌ فارسي‌ بر ترجمه‌ي‌ مفاتيح‌ الغيب‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌،
3- مقدمه‌ي‌ عربي‌ بر شرح‌ اصول‌ كافي‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌،
4- خلق‌ جديد و حركت‌ جوهري‌ طبع‌ شده‌ در سير فلسفه‌ و عرفان‌ در ايران‌،
5- الحاوي‌ در شرح‌ و تفسير اساتيد و احاديث‌ اصول‌ كافي‌،
6- نقد و شرح‌ نظريه‌ي‌ ترتب‌،
7- عاقل‌ و معقول‌ با تتمه‌اي‌ مشتمل‌ بر معاد جسماني‌،
8- مدخل‌ اصول‌ فقه‌،
9- تحقيق‌ دوره‌ي‌ اصول‌ فقه‌ از منظر منطق‌ اكتشاف‌ و نقد عقل‌ براساس‌ مبادي‌ عامه‌ آيات‌ و احاديث‌،
10- نظريه‌ي‌ اكتشافي‌ اجتهاد كه‌ بخش‌ عمده‌اي‌ از آن‌ در كيهان‌ انديشه‌ انتشار يافته‌ است‌،
11- طرح‌ واژه‌ي‌ فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ به‌ معني‌ اخص‌، بخشهايي‌ از آن‌ در كيهان‌ انديشه‌ انتشار يافته‌ است‌،
12- تفسير سوره‌ي‌ تكاثر،
13- حركت‌ تركيبي‌ جوهر و نقد تئوري‌ نسبيت‌ اينشتين‌،
14- نقد شناخت‌شناسي‌،
15- منطق‌ اكتشاف‌ انتقادي‌،
16- نقد عقل‌ نظري‌،
17- نقد عقل‌ عملي‌،
18- متافيزيك‌ اخلاق‌،
19- تعليقات‌ بر مصباح‌ الانس‌ فناري‌،
20- تعليقات‌ بر تمهيد القواعد ابن‌تركه‌،
21- تعليقات‌ بر اسفار،
22- مدخلي‌ بر عرفان‌ نظري‌ و عرفان‌ سلوكي‌،
23- مدخل‌ تفسير،
24- مسلك‌ تجميع‌ در شرح‌ و تحقيق‌ اسناد و احاديث‌،
25- سنجش‌ قواعد علم‌ داريه‌،

کد مطلب: 268

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين
 

سلام

خیلی علاقه ی شدیدی به تاریخ وفلسفه دارم
بیشترکتاب های تاریخی استاد ذبیح ا... منصوری وحسن پیرنیاوخوندم وکلی کتاب تاریخی دیگه
الان روآوردم به فلسفه
هرچی توی اینترنت سرچ میکنم اساتید و بزرگان فلسفی غیرایرانی رو پیدانمیکنم
مثلا استاد هایدگر یا شکسپیر
میدونم بعضی هاشون نویسنده هستن ، اماخوب بلخره سخنان زیبایی گفتن.اگه میشه کمکم کنید و اسامی افردی که بزرگ بودن و غیر ایرانی بودن رو برام بگید
ممنون
جمعه 30 تير 1391 ساعت 20:52
Z.r.1347@gmail.com
سوالی در مورد توحید و وحدت وجود دارم : چون اجمالا با فلسفه آشنایی دارم مساله وحدت وجود با بحث علیت ملا صدرا و ربط محض بودن اشیا قابل قبول و تصور است اما چیزی که برایم حل نشده اینست که عینیت خداوند با موجودات پست مانند میکروب ها و قاذورات چگون قابل تصوراست گرچه در فلسفه مساله عدمی بودن شرور را خوانده ام ام و حتی عینیت خداوند با مجردات هم قابل تصور است اما کیفیت عینیت با موجودات خسیسه مانند حشرات و فضولات و.... تصورش خیلی مشکل است لطفا توضیح کاملی بدهید در تصور توحید مشکل ترین مساله برایم همین است لطفا صریحا و بدون اجمال و یا توجیه توضیح فرمایید خیلی ممنون می شوم
شنبه 20 خرداد 1391 ساعت 00:06