خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
سهل‌ شوشتري‌ : هر وجدي‌ كه‌ صوفي‌ دارد، اگر كتاب‌ و سنت‌ به‌ راستي‌ آن‌ گواهي‌ ندهد، باطل‌ است‌.     ::    هراكليت‌ : خداوندگاري‌ كه‌ هاتف‌ پيش‌گويي‌ او در پرستشگاه‌ دلفي‌ است‌، نه‌ سخن‌ مي‌گويد، نه‌ پنهان‌ مي‌كند. بلكه‌ اشاره‌ مي‌كند.     ::    ويتگنشتاين‌ : به‌ راستي‌ امور ناگفتني‌ وجود دارند، آنها خود را «نشان‌ مي‌دهند». آنها «راز آميزند».     ::    هراكليت‌ : شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا كراتيلوس‌ در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند.     ::    ويتگنشتاين‌ : فلسفه‌، يك‌ آموزه‌ نيست‌، بلكه‌ يك‌ فعاليت‌ است‌.     ::    علامه‌ طباطبايي‌ : عالم‌ ماده‌ با توجه‌ به‌ ارتباط‌ و پيوستگي‌ ميان‌ اجزايش‌، يك‌ واحد را تشكيل‌ مي‌دهد كه‌ ذاتاً سيال‌ و گذرا بوده‌ و جوهرش‌ پيوسته‌ در حركت‌ و دگرگوني‌ است‌.     ::    آلكمايون‌ (550 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : مجموع‌ حواس‌ به‌ نحوي‌ با مغز همبستگي‌ دارند و بدينسان‌ اگر مغز تكان‌ بخورد يا جاي‌ خود را تغيير دهد، حواس‌ ناقص‌ مي‌شوند، زيرا اين‌ كار گذرگاههايي‌ را كه‌ احساسها از آنها مي‌آيند، مي‌گيرد.     ::    ويتگنشتاين‌ : آنچه‌ ما نابود مي‌كنيم‌، چيزي‌ نيست‌ جز خانه‌هايي‌ مقوايي‌ و ما زمينه‌ زبانهايي‌ را كه‌ آنها روي‌ آن‌ بر پا شده‌اند، صاف‌ مي‌كنيم‌.     ::    ويكتور فرانكل‌ : چه‌ خوبست‌ كه‌ روبه‌روي‌ مجسمه‌ آزادي‌ آمريكا در سواحل‌ شرقي‌، مجسمه‌ مسئوليت‌ را نيز در سواحل‌ غربي‌ آمريكا، بنا كنيم‌.     ::    بودا : آنان‌ كه‌ به‌ راه‌ قدسي‌ نرفته‌ و در جواني‌ گنجي‌ نياندوخته‌اند، مرغان‌ ماهيخوار پير را مانند كه‌ در درياچه‌اي‌ بي‌ماهي‌ از ميان‌ مي‌روند.
استاد فلسفهآرشيو مطلب

علي‌ عابدي‌ شاهرودي‌

استاد علي‌ عابدي‌ شاهرودي‌ سال‌ به‌ سال‌ 1328 در شاهرود متولد شد، دروس‌ مقدماتي‌ حوزه‌هاي‌ ديني‌ را در زادگاه‌ خويش‌ گذراند و سپس‌ در حوزه‌هاي‌ مشهد و قم‌ به‌ تحصيل‌ ادامه‌ داد، دوره‌ي‌ عالي‌ فقه‌ و اصول‌ را با بهره‌گيري‌ از محضر آيات‌ عظام‌: ميرزاهاشم‌ آملي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌ يزدي‌ و ميرزاكاظم‌ تبريزي‌ به‌ پايان‌ برد، ايشان‌ سالياني‌ است‌ كه‌ در حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ به‌ تحقيق‌ و تدريس‌ معقول‌ و منقول‌ مشغول‌ مي‌باشند، در طول‌ اين‌ سالها استاد عابدي‌ آثار علمي‌ فراواني‌ را نگاشته‌اند كه‌ از آن‌ جمله‌ است‌:
1- مقدمه‌ي‌ عربي‌ بر مفاتيح‌ الغيب‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌،
2- مقدمه‌ي‌ فارسي‌ بر ترجمه‌ي‌ مفاتيح‌ الغيب‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌،
3- مقدمه‌ي‌ عربي‌ بر شرح‌ اصول‌ كافي‌ ملاصدرا با تصحيح‌ محمدخواجوي‌،
4- خلق‌ جديد و حركت‌ جوهري‌ طبع‌ شده‌ در سير فلسفه‌ و عرفان‌ در ايران‌،
5- الحاوي‌ در شرح‌ و تفسير اساتيد و احاديث‌ اصول‌ كافي‌،
6- نقد و شرح‌ نظريه‌ي‌ ترتب‌،
7- عاقل‌ و معقول‌ با تتمه‌اي‌ مشتمل‌ بر معاد جسماني‌،
8- مدخل‌ اصول‌ فقه‌،
9- تحقيق‌ دوره‌ي‌ اصول‌ فقه‌ از منظر منطق‌ اكتشاف‌ و نقد عقل‌ براساس‌ مبادي‌ عامه‌ آيات‌ و احاديث‌،
10- نظريه‌ي‌ اكتشافي‌ اجتهاد كه‌ بخش‌ عمده‌اي‌ از آن‌ در كيهان‌ انديشه‌ انتشار يافته‌ است‌،
11- طرح‌ واژه‌ي‌ فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ به‌ معني‌ اخص‌، بخشهايي‌ از آن‌ در كيهان‌ انديشه‌ انتشار يافته‌ است‌،
12- تفسير سوره‌ي‌ تكاثر،
13- حركت‌ تركيبي‌ جوهر و نقد تئوري‌ نسبيت‌ اينشتين‌،
14- نقد شناخت‌شناسي‌،
15- منطق‌ اكتشاف‌ انتقادي‌،
16- نقد عقل‌ نظري‌،
17- نقد عقل‌ عملي‌،
18- متافيزيك‌ اخلاق‌،
19- تعليقات‌ بر مصباح‌ الانس‌ فناري‌،
20- تعليقات‌ بر تمهيد القواعد ابن‌تركه‌،
21- تعليقات‌ بر اسفار،
22- مدخلي‌ بر عرفان‌ نظري‌ و عرفان‌ سلوكي‌،
23- مدخل‌ تفسير،
24- مسلك‌ تجميع‌ در شرح‌ و تحقيق‌ اسناد و احاديث‌،
25- سنجش‌ قواعد علم‌ داريه‌،

کد مطلب: 268

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين
 

سلام

خیلی علاقه ی شدیدی به تاریخ وفلسفه دارم
بیشترکتاب های تاریخی استاد ذبیح ا... منصوری وحسن پیرنیاوخوندم وکلی کتاب تاریخی دیگه
الان روآوردم به فلسفه
هرچی توی اینترنت سرچ میکنم اساتید و بزرگان فلسفی غیرایرانی رو پیدانمیکنم
مثلا استاد هایدگر یا شکسپیر
میدونم بعضی هاشون نویسنده هستن ، اماخوب بلخره سخنان زیبایی گفتن.اگه میشه کمکم کنید و اسامی افردی که بزرگ بودن و غیر ایرانی بودن رو برام بگید
ممنون
جمعه 30 تير 1391 ساعت 20:52
Z.r.1347@gmail.com
سوالی در مورد توحید و وحدت وجود دارم : چون اجمالا با فلسفه آشنایی دارم مساله وحدت وجود با بحث علیت ملا صدرا و ربط محض بودن اشیا قابل قبول و تصور است اما چیزی که برایم حل نشده اینست که عینیت خداوند با موجودات پست مانند میکروب ها و قاذورات چگون قابل تصوراست گرچه در فلسفه مساله عدمی بودن شرور را خوانده ام ام و حتی عینیت خداوند با مجردات هم قابل تصور است اما کیفیت عینیت با موجودات خسیسه مانند حشرات و فضولات و.... تصورش خیلی مشکل است لطفا توضیح کاملی بدهید در تصور توحید مشکل ترین مساله برایم همین است لطفا صریحا و بدون اجمال و یا توجیه توضیح فرمایید خیلی ممنون می شوم
شنبه 20 خرداد 1391 ساعت 00:06