خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
آلكمايون‌ (در پاسخ‌ نامه‌ دعوت‌ داريوش‌) : همه‌ مردم‌ گفتار آز سيري‌ناپذير و شهرت‌ پرستي‌ هستند، اما من‌ كه‌ از فزون‌ جويي‌ گريزانم‌ نمي‌توانم‌ به‌ سرزمين‌ ايران‌ بيايم‌. من‌ به‌ اندك‌ قانعم‌ تا هماهنگ‌ با فكر و منظور من‌ باشد.     ::    بودا : مرد روشن‌ به‌ هشياري‌، غفلت‌ از خود دور كند، از برجِ بلند فرزانگي‌ بالا رود، بي‌اندوه‌ و دور از اندوهِ اندوهگينان‌. از آن‌ فراز در نادانان‌ چنان‌ فرو نگرد كه‌ كوه‌نشيني‌ هامونْنشينان‌ را.     ::    عبدالكريم‌ سروش‌ : انقلاب‌ اسلامي‌ در كشورما، انقلاب‌ بسيار پرشوري‌ بود، پرهيجان‌ بود، پر از عشق‌ بود، اما فقر تئوريك‌ داشت‌، و اين‌ فقر تئوريك‌ يعني‌ كمبود همان‌ سهمي‌ كه‌ عقل‌، بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اداء كند و همچنان‌، اين‌ فقر، باقي‌ مانده‌ است‌.     ::    بودا : نه‌ عريان‌ بودن‌، نه‌ موي‌ بافتن‌، نه‌ خود به‌ گِل‌ اندودن‌، نه‌ روزه‌ گرفتن‌، نه‌ بر خاك‌ خفتن‌، نه‌ خاكساري‌، نه‌ بي‌حركت‌ نشستن‌، پاك‌ نمي‌كند ميرنده‌يي‌ را كه‌ از شك‌ و دودلي‌ آزاد نيست‌.     ::    مولانا : هر نفس‌ نو مي‌شود دنيا و ما / بي‌ خبر از نوشدن‌ اندر بقا/ پس‌ ترا هر لحظه‌، مرگ‌ و رجعتي‌ است‌/ مصطفي‌ فرمود، دنيا ساعتي‌ است‌     ::    دكارت‌ : از آنجا كه‌ من‌ مي‌توانم‌ به‌ نحو واضح‌ و متمايزي‌، وجود ذهن‌ را مستقل‌ از بدن‌، درك‌ كنم‌، بنابراين‌ ذهن‌ بايد براي‌ خود وجودي‌ مستقل‌ داشته‌ باشد.     ::    فيلولائوس‌ (400 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : از آغاز اگر هستنده‌ها همه‌ نامحدود مي‌بودند، موضوعي‌ براي‌ شناسايي‌ وجود نداشت‌ و واحد، اصل‌ نخستين‌ همه‌ چيز است‌.     ::    بودا : رهرو از دست‌، آگاه‌، از پاي‌ آگاه‌، از رفتار خويش‌ آگاه‌ است‌. تنها و خرسند است‌، او را رهرو مي‌خوانند.     ::    ويتگنشتاين‌ : فلسفه‌ نشانگر امر ناگفتني‌ خواهد بود، بدين‌ طريق‌ كه‌ امر گفتني‌ را به‌ روشني‌ باز مي‌نمايد.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود
فيلسوفان امروز ايرانآرشيو مطلب

غلامحسين‌ ابراهيمي‌ دينايي‌

استاد دكترغلامحسين‌ ابراهيمي‌ ديناني‌، يكي‌ از برجسته‌ترين‌ دانش‌ آموختگان‌ دو نظام‌ آموزشي‌ يعني‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ است‌. او كه‌ متولد 1313 در دينان‌، از نواحي‌ اصفهان‌ است‌، پس‌ از تحصيلات‌ آموزشگاهي‌ شيفته‌ي‌ نظام‌ طلبگي‌ مي‌شود و در مدرسه‌ي‌ نيماورد اصفهان‌ مقدمات‌ علمي‌ و ادبي‌ را مي‌آموزد. سپس‌ به‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ مي‌پيوندد و در مكتب‌ امام‌ خميني‌ و سيد محمد داماد - اعلي‌ اللّ'ه‌ مقامهما - فقه‌ و اصول‌ مي‌آموزد.
بزرگ‌ترين‌ استادان‌ او در زمينه‌ي‌ معقول‌ شادروان‌ علامه‌ي‌ طباطبايي‌ و شادروان‌ آيت‌ اللّ'ه‌ سيد ابوالحسن‌ رفيعي‌ قزويني‌ بوده‌اند. پس‌ از تحصيلات‌ حوزوي‌ به‌ نظام‌ جديد آموزش‌ دانشگاهي‌ روي‌ مي‌آورد و در 1345 از دوره‌ي‌ ليسانس‌ دانشكده‌ي‌ الهيات‌ و در 1352 از دوره‌ي‌ دكتراي‌ فلسفه‌ي‌ دانشگاه‌ فارغ‌ التحصيل‌ مي‌شود. حدود سالهاي‌ 1352 تا 1362 در دانشگاه‌ مشهد به‌ تدريس‌ مي‌پردازد و از 1362 تاكنون‌ استاد فلسفه‌ در گروه‌ فلسفه‌ي‌ دانشكده‌ ادبيات‌ دانشگاه‌ تهران‌ است‌.
استاد ديناني‌ نسبتاً كم‌نويس‌ و گزيده‌نويس‌ است‌. نخستين‌ و يكي‌ از مفيدترين‌ آثار او قواعد كلي‌ در فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ (سه‌ جلد، انجمن‌ حكمت‌ و فلسفه‌، پژوهشگاه‌ علوم‌ انساني‌ و مطالعات‌ فرهنگي‌) است‌. ديگر آثار عبارتند از:
وجود روابط‌ و مستقل‌ در فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ (شركت‌ انتشار)، شعاع‌ انديشه‌ و شهود در فلسفه‌ سهرودي‌ (حكمت‌)، معاد از ديدگاه‌ آقا علي‌مدرس‌ زنوزي‌ (حكمت‌)، مقدمه‌اي‌ بر شرح‌ فصوص‌ جندي‌ تصحيح‌ استاد جلال‌الدين‌ آشتياني‌، منطق‌ و معرفت‌ از نظر غزالي‌ (اميركبير) و رساله‌ي‌ مفردي‌ درباره‌ زندگي‌ و انديشه‌ الوالحسن‌
عامري‌. همچنين‌ از استاد دينايي‌ 20-30 مقاله‌ و مصاحبه‌ در مجلاتي‌ نظير: نشر دانش‌، كيهان‌ فرهنگي‌، كيهان‌ انديشه‌، معرفت‌ و فرهنگ‌ به‌ طبع‌ رسيده‌ است‌. ديگر از كوششهاي‌ علمي‌ ايشان‌، همكاري‌ و مشاوره‌ با مركز دايرة‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامي‌ است‌.

کد مطلب: 301

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين