خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
كي‌ يرگكارد : هركس‌ بايد از سروكار داشتن‌ با ديگران‌ مضايقه‌ كند و فقط‌ با خدا و با خودش‌، سخن‌ بگويد.     ::    ويتگنشتاين‌ : به‌ راستي‌ امور ناگفتني‌ وجود دارند، آنها خود را «نشان‌ مي‌دهند». آنها «راز آميزند».     ::    نيچه‌ : ذغال‌ به‌ الماس‌ گفت‌:چرا تو اين‌ قدر سختي‌؟ آيا ما با هم‌ خويش‌ نزديك‌ نمي‌باشيم‌؟ ولي‌ من‌ از شما مي‌پرسم‌:چرا اين‌ قدر نرميد؟ اي‌ برادران‌، مگر شما برادران‌ من‌ نمي‌باشيد؟     ::    نيچه‌ : همسايه‌ي‌ ما، همسايه‌ي‌ ما نيست‌، همسايه‌ي‌ همسايه‌ي‌ ماست‌. هر ملت‌ چنين‌ مي‌انديشد.     ::    بودا : رهروي‌ كه‌ به‌ زبان‌ خويش‌ آگاه‌ است‌، فرزانه‌وار سخن‌ مي‌گويد، خودستا نيست‌، معنا و متن‌ را روشنگري‌ مي‌كند، سخن‌اش‌ به‌ راستي‌ شيرين‌ است‌.     ::    ويتگنشتاين‌ : فلسفه‌ نشانگر امر ناگفتني‌ خواهد بود، بدين‌ طريق‌ كه‌ امر گفتني‌ را به‌ روشني‌ باز مي‌نمايد.     ::    هراكليت‌ : اگر خوشبختي‌ در لذتهاي‌ جسماني‌ مي‌بود، بايد گاوان‌ نر را، هنگامي‌ كه‌ ماش‌ سبز براي‌ خوردن‌ مي‌يابند، خوشبخت‌ بخوانند.     ::    بودا : غافلان‌ و ابلهان‌ به‌ تن‌ آساني‌ درافتند، و دانا از هشياري‌ خويش‌ چنان‌ نگهباني‌ كند كه‌ از نيكوترين‌ گنج‌.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : اصل‌ معني‌ را ندانم‌ از كجاست‌/ صورتش‌ پيدا و با ما آشناست‌/ راز معني‌، مرشد رومي‌ گشود/ فكر من‌ بر آستانش‌ درسجود     ::    بودا : به‌ كردار يكي‌ زنبور كه‌ شهد گلها را مكيده‌ مي‌رود بي‌آنكه‌ گزندي‌ به‌ رنگ‌ و بوي‌ آنها برساند، رهرو اين‌ چنين‌ از دهكده‌ دور مي‌شود.
فيلسوفان امروز ايرانآرشيو مطلب

غلامحسين‌ ابراهيمي‌ دينايي‌

استاد دكترغلامحسين‌ ابراهيمي‌ ديناني‌، يكي‌ از برجسته‌ترين‌ دانش‌ آموختگان‌ دو نظام‌ آموزشي‌ يعني‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ است‌. او كه‌ متولد 1313 در دينان‌، از نواحي‌ اصفهان‌ است‌، پس‌ از تحصيلات‌ آموزشگاهي‌ شيفته‌ي‌ نظام‌ طلبگي‌ مي‌شود و در مدرسه‌ي‌ نيماورد اصفهان‌ مقدمات‌ علمي‌ و ادبي‌ را مي‌آموزد. سپس‌ به‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ مي‌پيوندد و در مكتب‌ امام‌ خميني‌ و سيد محمد داماد - اعلي‌ اللّ'ه‌ مقامهما - فقه‌ و اصول‌ مي‌آموزد.
بزرگ‌ترين‌ استادان‌ او در زمينه‌ي‌ معقول‌ شادروان‌ علامه‌ي‌ طباطبايي‌ و شادروان‌ آيت‌ اللّ'ه‌ سيد ابوالحسن‌ رفيعي‌ قزويني‌ بوده‌اند. پس‌ از تحصيلات‌ حوزوي‌ به‌ نظام‌ جديد آموزش‌ دانشگاهي‌ روي‌ مي‌آورد و در 1345 از دوره‌ي‌ ليسانس‌ دانشكده‌ي‌ الهيات‌ و در 1352 از دوره‌ي‌ دكتراي‌ فلسفه‌ي‌ دانشگاه‌ فارغ‌ التحصيل‌ مي‌شود. حدود سالهاي‌ 1352 تا 1362 در دانشگاه‌ مشهد به‌ تدريس‌ مي‌پردازد و از 1362 تاكنون‌ استاد فلسفه‌ در گروه‌ فلسفه‌ي‌ دانشكده‌ ادبيات‌ دانشگاه‌ تهران‌ است‌.
استاد ديناني‌ نسبتاً كم‌نويس‌ و گزيده‌نويس‌ است‌. نخستين‌ و يكي‌ از مفيدترين‌ آثار او قواعد كلي‌ در فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ (سه‌ جلد، انجمن‌ حكمت‌ و فلسفه‌، پژوهشگاه‌ علوم‌ انساني‌ و مطالعات‌ فرهنگي‌) است‌. ديگر آثار عبارتند از:
وجود روابط‌ و مستقل‌ در فلسفه‌ي‌ اسلامي‌ (شركت‌ انتشار)، شعاع‌ انديشه‌ و شهود در فلسفه‌ سهرودي‌ (حكمت‌)، معاد از ديدگاه‌ آقا علي‌مدرس‌ زنوزي‌ (حكمت‌)، مقدمه‌اي‌ بر شرح‌ فصوص‌ جندي‌ تصحيح‌ استاد جلال‌الدين‌ آشتياني‌، منطق‌ و معرفت‌ از نظر غزالي‌ (اميركبير) و رساله‌ي‌ مفردي‌ درباره‌ زندگي‌ و انديشه‌ الوالحسن‌
عامري‌. همچنين‌ از استاد دينايي‌ 20-30 مقاله‌ و مصاحبه‌ در مجلاتي‌ نظير: نشر دانش‌، كيهان‌ فرهنگي‌، كيهان‌ انديشه‌، معرفت‌ و فرهنگ‌ به‌ طبع‌ رسيده‌ است‌. ديگر از كوششهاي‌ علمي‌ ايشان‌، همكاري‌ و مشاوره‌ با مركز دايرة‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامي‌ است‌.

کد مطلب: 301

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين