خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
برديايف‌ : تجربه‌گرايي‌ يعني‌ تسليم‌شدن‌ به‌ سلطه‌ي‌ جهان‌ و تاريخ‌ و انطباق‌ با انسان‌ ميان‌ مايه‌؛ و به‌ انسان‌ و آراء او، رنگ‌ اجتماعي‌ بخشيدن‌ و نابود كردن‌ شخصيّت‌ متمايز خرد.     ::    برتراندراسل‌ : نظريه‌ نسبيت‌ انيشتين‌ با وارد كردن‌ زمان‌ در «جاي‌-گاه‌»، بيش‌ از تمامي‌ براهين‌، به‌ عقيده‌ي‌ سنتي‌ درمورد «جوهر»، لطمه‌ وارد آورده‌ است‌.     ::    دكارت‌ : ما بايد اراده‌ خود را محدود كنيم‌ و از حكم‌كردن‌ نا به‌ جا ممانعت‌ به‌ عمل‌ آوريم‌. ما بايد مدعيات‌ شناختي‌ خود را به‌ تصورات‌ واضح‌ و متمايز، محدود سازيم‌.     ::    دكارت‌ : ما بايد اراده‌ خود را محدود كنيم‌ و از حكم‌كردن‌ نا به‌ جا ممانعت‌ به‌ عمل‌ آوريم‌. ما بايد مدعيات‌ شناختي‌ خود را به‌ تصورات‌ واضح‌ و متمايز، محدود سازيم‌.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : در تاريخ‌ انديشه‌ معاصر، يك‌ نظر مثبت‌ در مورد بقاي‌ روح‌ وجود دارد و آن‌ هم‌ نظريه‌ي‌ «دور جاودان‌» نيچه‌ است‌. اين‌ نظر نيچه‌، كه‌ او آن‌ را با شور و حالي‌ پيامبرگونه‌ ابراز مي‌دارد، كوشش‌ و كششي‌ در افكار جديد را آشكار مي‌سازد.     ::    كانت‌ : دو چيز جان‌ مرا از اعجاب‌ و احترام‌، سرشار مي‌سازد:آسمان‌ پر ستاره‌ي‌ بالاي‌ سر من‌ و قانون‌ اخلاقي‌ در درون‌ من‌.     ::    نيچه‌ : آنچه‌ انساني‌ را والا مي‌سازد، نه‌ شدت‌ احساسهاي‌ والا، كه‌ مدت‌ آنهاست‌.     ::    كي‌ يرگكارد : هركس‌ بايد از سروكار داشتن‌ با ديگران‌ مضايقه‌ كند و فقط‌ با خدا و با خودش‌، سخن‌ بگويد.     ::    آناكسيمندر (600 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : نخستين‌ جانداران‌ در رطوبت‌ پديد آمدند، پيچيده‌ در پوسته‌هايي‌ خاردار و همچنان‌ كه‌ عمرشان‌ فزوني‌ گرفت‌ به‌ قسمت‌ خشك‌تر بيرون‌ آمدند و هنگامي‌ كه‌ آن‌ پوسته‌ شكسته‌ شد، در زماني‌ كوتاه‌ تغيير زندگي‌ دارند.     ::    نيچه‌ : كيست‌ كه‌ به‌ خاطر نام‌ نيك‌، خويشتن‌ را يكبار، قرباني‌ نكرده‌ باشد.
فيلسوفان امروز ايرانآرشيو مطلب

عبدالله جوادی آملی

آيت‌ اللّه‌ حاج‌شيخ‌ عبداللّه‌ جوادي‌ آملي‌ متولد 1312 شمسي‌، پس‌ از تحصيلات‌ ابتدايي‌ وارد حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ آمل‌ شد و به‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ به‌ تحصيل‌ اشتغال‌ داشت‌، در 1329 براي‌ ادامه‌ تحصيل‌ عازم‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ تهران‌ شد و در مدرسه‌ي‌ مروي‌ به‌ تحصيل‌ و تدريس‌ پرداخت‌ و در آنجا نزد اساتيدي‌ چون‌ آيت‌ اللّه‌ شعراني‌ و آيت‌ الله‌ قمشه‌اي‌ و آيت‌ اللّه‌ محمدتقي‌ آملي‌ تلمذ نمود. در 1334 وارد حوزه‌ي‌ علميه‌ قم‌ شد و از محضر آيات‌ عظام‌ بروجردي‌، امام‌ خميني‌ و محقق‌ داماد و نيز علامه‌ طباطبايي‌ بهره‌ها برد.
برخي‌ از آثار علمي‌ ايشان‌ تقريرات‌ دوره‌ي‌ اصول‌ حضرت‌ امام‌ و قسمتهايي‌ از فقه‌ آيات‌ عظام‌ بروجردي‌، امام‌ خميني‌، محقق‌ داماد و ميرزاهاشم‌ آملي‌ مي‌باشد. از آثار معظم‌ له‌، كتابهاي‌ ذيل‌ چاپ‌ و منتشر شده‌ است‌:
1- تحرير تمهيد القواعد،
2- شرح‌ حكمت‌ متعاليه‌ در 4 جلد،
3- ده‌ مقاله‌ پيرامون‌ مبدأ و معاد،
4- اسرار عبادت‌،
5- وحي‌ و رهبري‌،
6- تبيين‌ براهين‌ اثبات‌ وجود خدا (تعالي‌ شانه‌)،
7- مباني‌ ولايت‌ فقيه‌،
8- ولايت‌ فقيه‌ و رهبري‌ در اسلام‌،
9- ولايت‌ قرآن‌،
10- كرامت‌ در قرآن‌،
11- شناخت‌شناسي‌ در قرآن‌،
12- رسالت‌ در قرآن‌،
13- هدايت‌ در قرآن‌،
14- تفسير سوره‌ي‌ ابراهيم‌،
15- اخلاق‌ كارگزاران‌ در حكومت‌ اسلامي‌،
16- مقدمه‌اي‌ بر سرّالصلواة‌ امام‌ خميني‌ «ره‌»،
17- ياد معاد،
18- ديدگاههاي‌ مختلف‌ در تفسير قرآن‌،
19- شريعت‌ در آيِنه‌ي‌ معرفت‌،
20- حكمت‌ نظري‌ و عملي‌ در نهج‌البلاغه‌،
21- تفسير موضوعي‌ قرآن‌ مجيد در 5 جلد،
22- سيره‌ي‌ مشترك‌ انبياء در قرآن‌ مجيد ( جلد 6 تفسير موضوعي‌ )،
23- سيره‌ي‌ مختص‌ انبياء در قرآن‌ مجيد ( جلد 7 تفسير موضوعي ‌)،
24- سيره‌ي‌ رسول‌ اكرم‌ (ص‌) در قرآن‌ مجيد ( جلد 8 و 9 تفسير موضوعي‌ )،
25- موسي‌ الكاظم‌ (ع‌) و الفلسفة‌ الالهية‌،
26- علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع‌) و القرآن‌ الحكيم‌،
27- علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع‌) و الفلاسفة‌ الالهية‌،
28- خمس‌ رسائل‌ «عربي‌»،
29- قدسيّة‌ الحرم‌ و امنه‌ «عربي‌»،
30- اسرار الصواة‌ (عربي‌)،
31- صلاة‌ در 2 مجلد (عربي‌)،
32- حج‌ در 3 مجلد (عربي‌)،
33- جرعه‌اي‌ از بيكران‌ زمزم‌- ترجمه‌ي‌ مقدمه‌ي‌ جلد 2 كتاب‌ حج‌،
34- صهباي‌ صفا،
35- زن‌ در آينه‌ جلال‌ و جمال‌،
36- القرآن‌ مع‌الحكمة‌،
37- ادب‌ نقد،
38- شرح‌ پيام‌ امام‌ خميني‌ «ره‌» به‌ گروباچف‌ (آواي‌ توحيد)،
39- شرح‌ وصيت‌ امام‌ خميني‌ «ره‌»،
40- بنيان‌ مرصوص‌ امام‌ خميني‌ «ره‌»،
41- انسان‌ در اسلام‌،
42- عرفان‌ و حماسه‌،
43- سيره‌ي‌ فلسفي‌ علامه‌ طباطبايي‌ «ره‌»،
44- فلسفه‌ي‌ حقوق‌ بشر،
علاوه‌ بر كتابهاي‌ ياد شده‌، مقالات‌ و مصاحبه‌ هاي‌ بسياري‌ از ايشان‌ در نشريات‌ گوناگون‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌. معظم‌ له‌ هم‌ اكنون‌ از استادان‌ معروف‌ دوره‌ي‌ عالي‌ علوم‌ معقول‌ و منقول‌ در حوزه‌ي‌ علميه‌ي‌ قم‌ مي‌باشند.

کد مطلب: 437

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين
 

سلام
ايت الله عظمي جوادي آملي بي ترديد اگر از بزرگ ترين فلاسفه تاريخ بشري نباشد قطعا و بي هيچ ترديد و شبهه و تعصبي اعظم متفكران و فلاسفه حال حاضر جهان هستند كه شدت نظم فكري ايشان گواه اين مدعا است
سه شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 15:16
najari.12.@gmail.com
باسلام بسیارعالی است دستتان درست اگرازفلسفه دین هم بحث بکنیدخیلی جالبترمیشود
پنجشنبه 26 آبان 1390 ساعت 23:07
متاسفانه رويكرد نسل امروز غرب زدگي بسيار گسترده است و ايسم هاي غربي و توجه كافي به علماي بزگ چون استاد جوادي نميشود در صورتي كه در همين سايت در قسمت فلاسفه غرب گرا شاهد نظرات فراوان هستيم ولي در قسمت فلاسفه اسلامي اينطور نيست تنها نكته موجود در انها عمق كم انهاست
پنجشنبه 12 خرداد 1390 ساعت 06:48
با سلام
براي اطلاع دوستان عرض مي كنم كه تعداد تاليفات استاد حدوداْ به صد عنوان رسيده است.
دوشنبه 12 مرداد 1388 ساعت 15:51
با نام و ياد خدا
ً و با سلام به روح رهبرم املی بزرگ واباذر بزرگ وبا عرض سلام و ادب محضر شما... بنده به تازگي با فلسفه اشنا شده ام و علاقه وافري نيز به ان دارم مرا ياري كنيد......
جمعه 5 مهر 1387 ساعت 13:52

12