خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
دكتر شريعتي‌ : فلسفه‌ و ايدئولوژي‌ در نظر خيلي‌ از متفكرين‌، مترادف‌ پنداشته‌ مي‌شود، در صورتي‌ كه‌ رابطه‌ فلسفه‌ با ايدئولوژي‌ همان‌ اندازه‌ دور است‌ كه‌ رابطه‌ علم‌ با ايدئولوژي‌.     ::    بودا : كسي‌ كه‌ روحيه‌اش‌ با خواهشها و هوسها آشفته‌ و پريشان‌ نيست‌ و در وراي‌ خوبي‌ و بدي‌ است‌، بيداري‌ است‌ كه‌ ترس‌ و بيم‌ نمي‌شناسد. بدتر از آنچه‌ يك‌ دشمن‌ بتواند در حق‌ دشمن‌ خود كند، روح‌ بدسگال‌ در حق‌ انسان‌ تواند كرد.     ::    دكارت‌ : هر چيزي‌ را كه‌ من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز به‌ تصور آورم‌، صحيح‌ خواهد بود.     ::    بودا : شما بايد، خود، بكوشد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.     ::    دكارت‌ : خدا وجود دارد و تصورات‌ واضح‌ و متمايز را نيز تضمين‌ مي‌كند. من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز، مي‌فهمم‌ كه‌ خدا وجود دارد.     ::    بودا : رهرو شاد از هوشياري‌، با بيم‌ در غفلت‌ مي‌نگرد، فرو نيافتد كه‌ او در كنار نيروانه‌ است‌.     ::    سهل‌ شوشتري‌ (تستري‌) : بزرگ‌ترين‌ مقامات‌ آن‌ است‌ كه‌ خوي‌ بد خويش‌ به‌ خوي‌ نيك‌ بدل‌ كنند.     ::    بودا : بوي‌ خوش‌ رهروان‌، كه‌ تا خدايان‌ مي‌رسد، والاتر از همه‌ است‌؛ اما بويي‌ كه‌ از صندل‌ و ياس‌ برمي‌خيزد بسي‌ دور نمي‌رود.     ::    نيچه‌ : جنون‌ در افراد استثناء است‌ - اما در گروهها و حزبها و ملتها و دوره‌ها، اصل‌ است‌.     ::    نيچه‌ : ابرمرد، انساني‌ است‌ كه‌ بر خود چيره‌ است‌؛ و آن‌ انسان‌ پر هيجاني‌ است‌ كه‌ بر احساس‌ و هيجانهاي‌ خود پيروز شده‌ است‌.
فلسفه اسلامیآرشيو مقاله

مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌

مدرسه‌هايي‌ در سراسر ايران‌
10-1- اكثر مدارس‌ از نظاميّه‌ به‌ بعد معمولاً متعلّق‌ به‌ ارباب‌ سنّت‌ و جماعت‌ بود امّا خصوص‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ نيز در قزوين‌ و قم‌ و مازندران‌ و كاشان‌ و نيز در نواحي‌ بيهق‌ و سبزوار كه‌ در قديم‌ مراكز مهّم‌ اين‌ فرقه‌ بوده‌ است‌، مدارس‌ و كتابخانه‌هاي‌ معتبر داشتند. 

بهترين‌ سندي‌ كه‌ در اين‌ باره‌ اطلاع‌ صحيح‌ به‌ ما مي‌دهد « كتاب‌ النقض‌ » نصيرالدين‌ عبدالجليل‌ رازي‌ است‌ تأليف‌ قرن‌ ششم‌ هجري‌ حوالي‌ سنه‌ي‌ 560 كه‌ به‌ قسمتي‌ از مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ در بلاد اسلامي‌ از خراسان‌ و ماوراءالنهر و عراق‌ و شام‌ و غيره‌ اشاره‌ كرده‌ است‌. مانند مدرسه‌اي‌ كه‌ سيدتاج‌الدين‌ محمد گيلكي‌» معاصر سلطان‌ طغرل‌ سلجوقي‌ در ري‌ بنياد كرده‌ بود و در زمان‌ تأليف‌ كتاب‌ النقض‌ حدود 90 سال‌ از تاريخ‌ بناي‌ آن‌ مي‌گذشت‌. و نيز در همان‌ ري‌ مدرسه‌ي‌ شمس‌الاسلام‌ بابويه‌ كه‌ در قرن‌ ششم‌ داير و آباد و محل‌ نماز جماعت‌ و وعظ‌ و تعليم‌ قرآن‌ وفقه‌ بوده‌ است‌. و نيز مدارس‌ ديگر از قبيل‌ مدرسه‌ي‌ ابوالفتوح‌ و مدرسه‌ي‌ سادات‌ گيلكي‌ و مدرسه‌ خواجه‌ عبدالجبّار مفيد كه‌ حدود چهارصد تن‌ فقيه‌ و متكلّم‌ در اين‌ مدرسه‌ درس‌ شريعت‌ آموخته‌ بودند و مدرسه‌ي‌ كوي‌ فيروزه‌ و مدرسه‌ي‌ خواجه‌ امام‌ رشيد رازي‌ در دروازه‌ي‌ جاروب‌ بندان‌.
در قم‌ نيز شيعه‌ اماميّه‌ مدارس‌ معمورآباد داشتند مانند: مدرسه‌ي‌ اثيرالملك‌، مدرسه‌ي‌ سيدعزّالدّين‌ مرتضي‌ مدرسه‌ي‌ سعدصلت‌، مدرسه‌ي‌ امام‌ زين‌ الدّين‌ اميره‌ شرفشاه‌حسيني‌، مدرسه‌ي‌ شمس‌الدّين‌ مرتضي‌، مدرسه‌ي‌ ظهيرالدّين‌ عبدالعزيز، مدرسه‌ي‌ سيّدمرتضي‌ كبيرشرف‌الدين‌ كه‌ به‌ قرار معلوم‌ از نقباي‌ سادات‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ قم‌ بوده‌ است‌. 

در كاشان‌ : مدرسه‌ي‌ مجديّه‌، مدرسه‌ي‌ شرفيّه‌، مدرسه‌ي‌ صفويه‌، مدرسه‌ي‌ عزيزّيه‌ و امثال‌ آنكه‌ مدرسان‌ بزرگ‌ از قبيل‌ امام‌ ضياءالدين‌ ابوالرضا فضل‌اللّه‌بن‌علي‌الحسيني‌ كه‌ از اكابر ائمه‌ شيعه‌ قرن‌ ششم‌ هجري‌ است‌، در همين‌ مدارس‌ تدريس‌ مي‌كردند. 

در آوه‌ : مدرسه‌ عزّالملكي‌، مدرسه‌ي‌ عربشاهي‌.
در ورامين‌ : مدرسه‌ي‌ فتحيّه‌، مدرسه‌ي‌ رضويّه‌.
در سبزوار و ناحيه‌ بيهق‌: كه‌ محلّ اجتماع‌ شيعه‌ بود مدارس‌ آباد و كتابخانه‌هاي‌ معتبر فراوان‌ وجود داشت‌ كه‌ براي‌ اسامي‌ آنها بايد به‌ همان‌ كتاب‌النقض‌ و نيز تاريخ‌ بيهق‌ رجوع‌ كرد. ما اگر بخواهيم‌ همه‌ اسامي‌ را ذكر كنيم‌ سخن‌ به‌ درازا مي‌كشد.

کد مطلب: 10

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين