خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
بودا : رهرو شاد از هوشياري‌، با بيم‌ در غفلت‌ مي‌نگرد، فرو نيافتد كه‌ او در كنار نيروانه‌ است‌.     ::    كي‌ يرگكارد : هركس‌ بايد از سروكار داشتن‌ با ديگران‌ مضايقه‌ كند و فقط‌ با خدا و با خودش‌، سخن‌ بگويد.     ::    ويكتور فرانكل‌ : چه‌ خوبست‌ كه‌ روبه‌روي‌ مجسمه‌ آزادي‌ آمريكا در سواحل‌ شرقي‌، مجسمه‌ مسئوليت‌ را نيز در سواحل‌ غربي‌ آمريكا، بنا كنيم‌.     ::    هراكليت‌ : دهر كودكي‌ است‌ كه‌ نرد مي‌بازد؛ پادشاهي‌ يك‌ كودك‌!     ::    بودا : خوب‌ است‌ فضيلتي‌ كه‌ تا پيري‌ دوام‌ آورد؛ خوب‌ است‌ ايماني‌ كه‌ بيخي‌ استوار دارد؛ خوب‌ است‌ رسيدن‌ به‌ فراشناخت‌؛ خوب‌ است‌ بد نكردن‌.     ::    ابن‌ رشد : كار فلسفه‌ جز اين‌ نيست‌ كه‌ در موجودات‌، به‌ طور عميق‌ نظر مي‌كند و آنها را از جهت‌ دلالت‌ بر صانع‌، حكم‌ معتبر مي‌شناسد.     ::    هراكليت‌ : هنگامي‌ كه‌ زاييده‌ مي‌شوند، آرزوي‌ زندگي‌ كردن‌ دارند و سرنوشت‌ (مرگ‌) خود را پذيرفتن‌؛ يا بيشتر از آن‌ آسودن‌ و فرزنداني‌ پشت‌ سر مي‌نهند كه‌ بار ديگر با سرنوشت‌ (مرگ‌) روبه‌رو مي‌شوند.     ::    نيچه‌ : مسيحيّت‌ اروس‌ (خداي‌ عشق‌ يونان‌) را زهر نوشاند- اما او نمرد، بلكه‌ به‌ مرتبه‌ رذيلت‌ فروافتاد.     ::    بودا : رهرو با تني‌ آرام‌، گفتاري‌ آرام‌ و انديشه‌اي‌ آرام‌، نيكْ مجموع‌، و چيزهاي‌ اين‌ جهاني‌ را رها كرده‌، او را آرامش‌ يافته‌ مي‌خوانند.     ::    پارمنيت‌ : لازم‌ است‌ گفتن‌ و انديشيدن‌ كه‌:هست‌، هست‌ زيرا هستي‌ (Einai) هست‌ و هيچي‌ (Mesen) نيست‌. اين‌ را به‌ فرمان‌ تو مي‌دهم‌ كه‌ دريابي‌.
فلسفه اسلامیآرشيو مقاله

مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌

مدرسه‌هايي‌ در سراسر ايران‌
10-1- اكثر مدارس‌ از نظاميّه‌ به‌ بعد معمولاً متعلّق‌ به‌ ارباب‌ سنّت‌ و جماعت‌ بود امّا خصوص‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ نيز در قزوين‌ و قم‌ و مازندران‌ و كاشان‌ و نيز در نواحي‌ بيهق‌ و سبزوار كه‌ در قديم‌ مراكز مهّم‌ اين‌ فرقه‌ بوده‌ است‌، مدارس‌ و كتابخانه‌هاي‌ معتبر داشتند. 

بهترين‌ سندي‌ كه‌ در اين‌ باره‌ اطلاع‌ صحيح‌ به‌ ما مي‌دهد « كتاب‌ النقض‌ » نصيرالدين‌ عبدالجليل‌ رازي‌ است‌ تأليف‌ قرن‌ ششم‌ هجري‌ حوالي‌ سنه‌ي‌ 560 كه‌ به‌ قسمتي‌ از مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ در بلاد اسلامي‌ از خراسان‌ و ماوراءالنهر و عراق‌ و شام‌ و غيره‌ اشاره‌ كرده‌ است‌. مانند مدرسه‌اي‌ كه‌ سيدتاج‌الدين‌ محمد گيلكي‌» معاصر سلطان‌ طغرل‌ سلجوقي‌ در ري‌ بنياد كرده‌ بود و در زمان‌ تأليف‌ كتاب‌ النقض‌ حدود 90 سال‌ از تاريخ‌ بناي‌ آن‌ مي‌گذشت‌. و نيز در همان‌ ري‌ مدرسه‌ي‌ شمس‌الاسلام‌ بابويه‌ كه‌ در قرن‌ ششم‌ داير و آباد و محل‌ نماز جماعت‌ و وعظ‌ و تعليم‌ قرآن‌ وفقه‌ بوده‌ است‌. و نيز مدارس‌ ديگر از قبيل‌ مدرسه‌ي‌ ابوالفتوح‌ و مدرسه‌ي‌ سادات‌ گيلكي‌ و مدرسه‌ خواجه‌ عبدالجبّار مفيد كه‌ حدود چهارصد تن‌ فقيه‌ و متكلّم‌ در اين‌ مدرسه‌ درس‌ شريعت‌ آموخته‌ بودند و مدرسه‌ي‌ كوي‌ فيروزه‌ و مدرسه‌ي‌ خواجه‌ امام‌ رشيد رازي‌ در دروازه‌ي‌ جاروب‌ بندان‌.
در قم‌ نيز شيعه‌ اماميّه‌ مدارس‌ معمورآباد داشتند مانند: مدرسه‌ي‌ اثيرالملك‌، مدرسه‌ي‌ سيدعزّالدّين‌ مرتضي‌ مدرسه‌ي‌ سعدصلت‌، مدرسه‌ي‌ امام‌ زين‌ الدّين‌ اميره‌ شرفشاه‌حسيني‌، مدرسه‌ي‌ شمس‌الدّين‌ مرتضي‌، مدرسه‌ي‌ ظهيرالدّين‌ عبدالعزيز، مدرسه‌ي‌ سيّدمرتضي‌ كبيرشرف‌الدين‌ كه‌ به‌ قرار معلوم‌ از نقباي‌ سادات‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ قم‌ بوده‌ است‌. 

در كاشان‌ : مدرسه‌ي‌ مجديّه‌، مدرسه‌ي‌ شرفيّه‌، مدرسه‌ي‌ صفويه‌، مدرسه‌ي‌ عزيزّيه‌ و امثال‌ آنكه‌ مدرسان‌ بزرگ‌ از قبيل‌ امام‌ ضياءالدين‌ ابوالرضا فضل‌اللّه‌بن‌علي‌الحسيني‌ كه‌ از اكابر ائمه‌ شيعه‌ قرن‌ ششم‌ هجري‌ است‌، در همين‌ مدارس‌ تدريس‌ مي‌كردند. 

در آوه‌ : مدرسه‌ عزّالملكي‌، مدرسه‌ي‌ عربشاهي‌.
در ورامين‌ : مدرسه‌ي‌ فتحيّه‌، مدرسه‌ي‌ رضويّه‌.
در سبزوار و ناحيه‌ بيهق‌: كه‌ محلّ اجتماع‌ شيعه‌ بود مدارس‌ آباد و كتابخانه‌هاي‌ معتبر فراوان‌ وجود داشت‌ كه‌ براي‌ اسامي‌ آنها بايد به‌ همان‌ كتاب‌النقض‌ و نيز تاريخ‌ بيهق‌ رجوع‌ كرد. ما اگر بخواهيم‌ همه‌ اسامي‌ را ذكر كنيم‌ سخن‌ به‌ درازا مي‌كشد.

کد مطلب: 10

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين