خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
هراكليت‌ : شما هرگز نمي‌توانيد در يك‌ رودخانه‌، دوبار شنا كنيد. امّا كراتيلوس‌ در برابر او مي‌گفت‌:اما شما قادر نيستيد حتي‌ براي‌ يك‌ بار هم‌ در رودخانه‌ شنا كنيد؛ زيرا هم‌ همان‌ رودخانه‌ و هم‌ شما چنان‌ تغييرپذير هستيد كه‌ لغات‌ «همان‌» و «شما» داراي‌ معناي‌ واقعي‌ نيستند.     ::    نيچه‌ : اي‌ فرزانه‌ در مقام‌ اخترشناس‌ - تا ستارگان‌ را چيزي‌ «بر فراز خويش‌» مي‌بيني‌، چشم‌ اهل‌ معرفت‌ در تو نيست‌.     ::    كانت‌ : جان‌ من‌ در برابر يك‌ انسان‌ ساده‌ عادي‌ (كه‌ از شايستگي‌ اخلاقي‌ برخوردار است‌)، به‌ حالت‌ كرنش‌ درمي‌آيد.     ::    فيلولائوس‌ (400 سال‌ قبل‌ از ميلاد) : از آغاز اگر هستنده‌ها همه‌ نامحدود مي‌بودند، موضوعي‌ براي‌ شناسايي‌ وجود نداشت‌ و واحد، اصل‌ نخستين‌ همه‌ چيز است‌.     ::    ويكتور فرانكل‌ : چه‌ خوبست‌ كه‌ روبه‌روي‌ مجسمه‌ آزادي‌ آمريكا در سواحل‌ شرقي‌، مجسمه‌ مسئوليت‌ را نيز در سواحل‌ غربي‌ آمريكا، بنا كنيم‌.     ::    دكارت‌ : خدا وجود دارد و تصورات‌ واضح‌ و متمايز را نيز تضمين‌ مي‌كند. من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز، مي‌فهمم‌ كه‌ خدا وجود دارد.     ::    هراكليت‌ : به‌ اين‌ لوگوس‌، كه‌ موجودي‌ جاودان‌ است‌، آدميان‌، نانيوشندگانند، چه‌ پيش‌ از آنكه‌ بشنوندش‌، و چه‌ پس‌ از آن‌.     ::    بودا : ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند.     ::    هگل‌ : مسيحيّت‌، دشمن‌ شادكامي‌ و آزادي‌ بشر و بي‌اعتنا به‌ زيبايي‌ است‌.     ::    افلاطون‌ : (خطاب‌ به‌ بيگانه‌) پس‌ پيداست‌ كه‌ شما ديري‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ لفظ‌ «وجود» را به‌ كار مي‌بريد؛ با آنچه‌ مرادتان‌ هست‌، آشناييد. ما نيز پيش‌ از اين‌ مي‌پنداشتيم‌ كه‌ آن‌ را ] وجود را [ در مي‌يابيم‌، اما اكنون‌ متحير و دروا شده‌ايم‌.
فلسفه اسلامیآرشيو مقاله

مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميه‌

مدرسه‌هايي‌ در سراسر ايران‌
10-1- اكثر مدارس‌ از نظاميّه‌ به‌ بعد معمولاً متعلّق‌ به‌ ارباب‌ سنّت‌ و جماعت‌ بود امّا خصوص‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ نيز در قزوين‌ و قم‌ و مازندران‌ و كاشان‌ و نيز در نواحي‌ بيهق‌ و سبزوار كه‌ در قديم‌ مراكز مهّم‌ اين‌ فرقه‌ بوده‌ است‌، مدارس‌ و كتابخانه‌هاي‌ معتبر داشتند. 

بهترين‌ سندي‌ كه‌ در اين‌ باره‌ اطلاع‌ صحيح‌ به‌ ما مي‌دهد « كتاب‌ النقض‌ » نصيرالدين‌ عبدالجليل‌ رازي‌ است‌ تأليف‌ قرن‌ ششم‌ هجري‌ حوالي‌ سنه‌ي‌ 560 كه‌ به‌ قسمتي‌ از مدارس‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ در بلاد اسلامي‌ از خراسان‌ و ماوراءالنهر و عراق‌ و شام‌ و غيره‌ اشاره‌ كرده‌ است‌. مانند مدرسه‌اي‌ كه‌ سيدتاج‌الدين‌ محمد گيلكي‌» معاصر سلطان‌ طغرل‌ سلجوقي‌ در ري‌ بنياد كرده‌ بود و در زمان‌ تأليف‌ كتاب‌ النقض‌ حدود 90 سال‌ از تاريخ‌ بناي‌ آن‌ مي‌گذشت‌. و نيز در همان‌ ري‌ مدرسه‌ي‌ شمس‌الاسلام‌ بابويه‌ كه‌ در قرن‌ ششم‌ داير و آباد و محل‌ نماز جماعت‌ و وعظ‌ و تعليم‌ قرآن‌ وفقه‌ بوده‌ است‌. و نيز مدارس‌ ديگر از قبيل‌ مدرسه‌ي‌ ابوالفتوح‌ و مدرسه‌ي‌ سادات‌ گيلكي‌ و مدرسه‌ خواجه‌ عبدالجبّار مفيد كه‌ حدود چهارصد تن‌ فقيه‌ و متكلّم‌ در اين‌ مدرسه‌ درس‌ شريعت‌ آموخته‌ بودند و مدرسه‌ي‌ كوي‌ فيروزه‌ و مدرسه‌ي‌ خواجه‌ امام‌ رشيد رازي‌ در دروازه‌ي‌ جاروب‌ بندان‌.
در قم‌ نيز شيعه‌ اماميّه‌ مدارس‌ معمورآباد داشتند مانند: مدرسه‌ي‌ اثيرالملك‌، مدرسه‌ي‌ سيدعزّالدّين‌ مرتضي‌ مدرسه‌ي‌ سعدصلت‌، مدرسه‌ي‌ امام‌ زين‌ الدّين‌ اميره‌ شرفشاه‌حسيني‌، مدرسه‌ي‌ شمس‌الدّين‌ مرتضي‌، مدرسه‌ي‌ ظهيرالدّين‌ عبدالعزيز، مدرسه‌ي‌ سيّدمرتضي‌ كبيرشرف‌الدين‌ كه‌ به‌ قرار معلوم‌ از نقباي‌ سادات‌ شيعه‌ي‌ اماميّه‌ قم‌ بوده‌ است‌. 

در كاشان‌ : مدرسه‌ي‌ مجديّه‌، مدرسه‌ي‌ شرفيّه‌، مدرسه‌ي‌ صفويه‌، مدرسه‌ي‌ عزيزّيه‌ و امثال‌ آنكه‌ مدرسان‌ بزرگ‌ از قبيل‌ امام‌ ضياءالدين‌ ابوالرضا فضل‌اللّه‌بن‌علي‌الحسيني‌ كه‌ از اكابر ائمه‌ شيعه‌ قرن‌ ششم‌ هجري‌ است‌، در همين‌ مدارس‌ تدريس‌ مي‌كردند. 

در آوه‌ : مدرسه‌ عزّالملكي‌، مدرسه‌ي‌ عربشاهي‌.
در ورامين‌ : مدرسه‌ي‌ فتحيّه‌، مدرسه‌ي‌ رضويّه‌.
در سبزوار و ناحيه‌ بيهق‌: كه‌ محلّ اجتماع‌ شيعه‌ بود مدارس‌ آباد و كتابخانه‌هاي‌ معتبر فراوان‌ وجود داشت‌ كه‌ براي‌ اسامي‌ آنها بايد به‌ همان‌ كتاب‌النقض‌ و نيز تاريخ‌ بيهق‌ رجوع‌ كرد. ما اگر بخواهيم‌ همه‌ اسامي‌ را ذكر كنيم‌ سخن‌ به‌ درازا مي‌كشد.

کد مطلب: 10

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين