خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
هراكليت‌ : هنگامي‌ كه‌ زاييده‌ مي‌شوند، آرزوي‌ زندگي‌ كردن‌ دارند و سرنوشت‌ (مرگ‌) خود را پذيرفتن‌؛ يا بيشتر از آن‌ آسودن‌ و فرزنداني‌ پشت‌ سر مي‌نهند كه‌ بار ديگر با سرنوشت‌ (مرگ‌) روبه‌رو مي‌شوند.     ::    بودا : اي‌ رهروان‌! به‌ كردار پيچك‌ ياس‌ كه‌ گلهاي‌ پژمرده‌اش‌ را فرو مي‌ريزد، شما نيز بايد كه‌ از آز و كينه‌ رهايي‌ يابيد.     ::    پارمنيت‌ : لازم‌ است‌ گفتن‌ و انديشيدن‌ كه‌:هست‌، هست‌ زيرا هستي‌ (Einai) هست‌ و هيچي‌ (Mesen) نيست‌. اين‌ را به‌ فرمان‌ تو مي‌دهم‌ كه‌ دريابي‌.     ::    بودا : تنها رفتن‌، بهتر، همراهي‌ با نادان‌ نشايد. باشد كه‌ مردْ تنها برود، باشد كه‌ دست‌ به‌ دنيالايد، با خواستهاي‌ اندك‌، به‌ كردار يكي‌ پيل‌ در جنگل‌.     ::    نيچه‌ : زاهدانه‌ترين‌ حرفي‌ كه‌ شنيده‌ام‌:«در عشق‌ حقيقي‌، روح‌ است‌ كه‌ تن‌ را در آغوش‌ مي‌گيرد».     ::    راسل‌ : از نظر من‌ بهترين‌ كاري‌ كه‌ در فلسفه‌ و روان‌شناسي‌ در قرن‌ حاضر انجام‌ شده‌، در آمريكا صورت‌ گرفته‌ است‌... و اين‌ امر به‌ طور كلي‌ نتيجه‌ كار جيمز و ديويي‌ مي‌باشد.     ::    علامه‌ طباطبايي‌ : عالم‌ مثال‌، مرتبه‌اي‌ از وجود است‌ كه‌ ميان‌ عالم‌ عقلي‌ و عالم‌ ماده‌ قرار گرفته‌ است‌. از نظر مشايين‌، اين‌ عالم‌ آخرين‌ عالم‌ از عقول‌ طولي‌ است‌ (به‌ نام‌ عقل‌ فعال‌) اما از نظر اشراقيين‌، اين‌ عالم‌ را بعضي‌ از عقول‌ عرضي‌ به‌ وجود آورده‌اند.     ::    بودا : ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند.     ::    بودا : خوب‌ است‌ فضيلتي‌ كه‌ تا پيري‌ دوام‌ آورد؛ خوب‌ است‌ ايماني‌ كه‌ بيخي‌ استوار دارد؛ خوب‌ است‌ رسيدن‌ به‌ فراشناخت‌؛ خوب‌ است‌ بد نكردن‌.     ::    نيچه‌ : ذغال‌ به‌ الماس‌ گفت‌:چرا تو اين‌ قدر سختي‌؟ آيا ما با هم‌ خويش‌ نزديك‌ نمي‌باشيم‌؟ ولي‌ من‌ از شما مي‌پرسم‌:چرا اين‌ قدر نرميد؟ اي‌ برادران‌، مگر شما برادران‌ من‌ نمي‌باشيد؟
آرشيو کتاب

ترجمه ي متين خشايار ديهمي درباره فلسفه ي قاره اي

دهه هاست كه فيلسوفان جزيره اي و فيلسوفان قاره اي ، دست در گريبان يكديگر كرده و فرياد و فغان يكديگر را در آورده اند . اگر چه قبلا فلسفه قاره اي ، با هجوم جزيره اي ها ، صدايي زيرتر داشت ، اكنون با اتفاقاتي كه در حوزه پژوهشهاي كيفي افتاده ، صداي بلندتري يافته اند . به تازگي خشايار ديهمي مترجم تواناي متون فلسفي كشورمان ، اثري مختصر و مفيد در معرفي فلسفه قاره اي منتشر كرده است . در مقدمه كتاب چنين مي خوانيم :
روز پنجم اكتبر 1999 ، وقتي به اصرار از مارگارت تاچر خواسته شد نظرش را درباره ي چشم انداز آتي اتحاديه اروپايي بيان كند ، چنين گفت :‌« همه ي مشكلاتي كه در طول زندگي ام پيش آمده اند ، از اروپا نشات مي گرفتند ، و همه راه حلها از جهان انگليسي زبان » . اين حكم علي رغم اينكه آشكارا خطاست ، اما حقيقتي ژرف را بيان مي كند ؛ يعني اين حقيقت كه در نظر بسياري از ساكنان جهان انگليسي زبان ، و حتي عده اي بيرون از اين جهان ، ميان جوامع ، زبان ، نظام هاي سياسي ، سنت ها ، و جغرافياي آنان با اروپا يك جدايي واقعي وجود دارد . سياست راست گرايان بريتانيايي ( علي الخصوص و نه به هيچ روي علي الطلاق بر حسب تميز گذاشتن ميان « اروپاترسان» و « اروپا دوستان » يا به تعبير مخالفانشان « اروپا كافران » و « اروپا مومنان » تعريف مي شود ؛ يعني تمايزي فرهنگي ، يا به تبير عده اي جدايي اي فرهنگي ( يا حتي مغاكي فرهنگي ) ميان اروپا و همه ي مخالفانش وجود دارد ، مخالفاني كه خانم تاچر با لحني كه عامدانه يادآور لحن وينستون چرچيل است ، آن را « جهان انگليسي زبان » مي خواند . فلسفه ي قاره اي(اروپايي) يكي از جلوه هاي اين جدايي فرهنگي است . هدف اين كتاب مختصر شرح و توضيح اين است كه چرا چنين شده است ، چرا اين واقعيتي درخور اعتناست ، و پيامدهاي آن براي فلسفه ورزي ، چه اكنون و چه در آينده ، چيست ؟
اين مسئله خود محل بحث است كه اصلا فلسفه اي قاره اي شاخه ي خاص و مشخصي در فلسفه هست يا نه ؛ و اگر بر فرض بپذيريم كه هست ، آن گاه با زجاي بحث دارد كه اصطلاح « فسلفه ي مدرن اروپايي» بخوانيم ، چنان كه بسياري آن را به همين نام مي خوانند ؟ ) . اجازه دهيد بگوييم اصطلاح فلسفه ي قاره اي مفهومي محل نزاع است . حال با توجه به همبن نكته ، اين كتاب هدفي سه گانه را پي مي گيرد :
1- مي خواهد با وارسي تاريخچه و معناي فلسفه ي قاره اي و نحوه ي جدايي آن از به اصطلاح فلسفه ي تحليلي يا فلسفه ي انگليسي يا آمريكايي ، كه مي گويند نقطه ي مقابل آن است و منتقد آن ، نشان مي دهد كه چرا اين اصطلاح محل نزاع است .
2- مي خواهد نشان دهد كه چگونه انگاره ي فلسفه ي قاره اي را مي توان مشخص كرد و نشان داد كه فلسفه ي قاره اي مجموعه اي مشخصي از سنت ها و ورزه هاي فلسفي است كه طيف گسترده و پر ابهتي از مسائلي را شامل مي شود كه در سنت انگليسي – آمريكايي غالبا ناديده گرفته شده يا طرد شده اند .
3- و مي خواهد نشان دهد علي رغم اين ها ، چگونه مي توانيم در آينده از فلسفه در مقام فلسفه ، وراي نزاع عاي حرفه اي كه چه كسي فيلسوف تحليلي است و چه كسي فيلسوف قاره اي، بهتر سخن بگوييم . 
كتاب در 199 صفحه فارسي و به قيمت 30000 ريال توسط انتشارات ماهي به شماره تلفن 66951880-021منتشر شده است.

کد مطلب: 1436

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين