خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
نيچه‌ : مردم‌ دنياي‌ امروز به‌ واسطه‌ي‌ مهجوريتي‌ كه‌ نسبت‌ به‌ مصطلحات‌ ديني‌ مسيح‌ پيدا كرده‌اند، ديگر قادر نيستند علو و عظمت‌ وحشت‌آور مفهومي‌ را كه‌ كلمه‌ رمز و معماي‌ «خداي‌ روي‌ صليب‌» در ذهن‌ و ذوق‌ مردمان‌ عهد عتيق‌ داشت‌، احساس‌ كنند.     ::    سهل‌ شوشتري‌ (تستري‌) : آدميان‌ را دو چيز هلاك‌ كرد:طلب‌ عزّ و خوف‌ درويشي‌.     ::    غزالي‌ : مرگ‌ تجربه‌اي‌ مألوف‌ نيست‌ و فرصت‌ آزمودن‌ مرگ‌ از انسان‌ دريغ‌ شده‌ است‌.     ::    ويتگنشتاين‌ : به‌ راستي‌ امور ناگفتني‌ وجود دارند، آنها خود را «نشان‌ مي‌دهند». آنها «راز آميزند».     ::    بودا : ذهني‌ كه‌ انباشته‌ از انديشه‌هاي‌ آزمندي‌، خشم‌، و شيفتگي‌ است‌ اعتماد را نشايد. چنين‌ ذهني‌ را نبايد به‌ حال‌ خود رها ساخت‌؛ آن‌ را بايد سخت‌ مهار كرد. نه‌ مادر، نه‌ پدر و نه‌ هيچ‌ يك‌ از نزديكان‌ نمي‌توانند به‌ اندازه‌ يك‌ ذهن‌ تربيت‌ شده‌ در حق‌ ما نيكي‌ كنند.     ::    نيچه‌ : مردم‌ دنياي‌ امروز به‌ واسطه‌ي‌ مهجوريتي‌ كه‌ نسبت‌ به‌ مصطلحات‌ ديني‌ مسيح‌ پيدا كرده‌اند، ديگر قادر نيستند علو و عظمت‌ وحشت‌آور مفهومي‌ را كه‌ كلمه‌ رمز و معماي‌ «خداي‌ روي‌ صليب‌» در ذهن‌ و ذوق‌ مردمان‌ عهد عتيق‌ داشت‌، احساس‌ كنند.     ::    داوري‌ اردكاني‌ : شك‌ دكارت‌ با شك‌ غزالي‌ فرق‌ دارد و اگر كسي‌ مي‌خواهد «تقريرات‌ دكارت‌» با «المنقذ من‌ الضلال‌» مقايسه‌ كند بايد به‌ اصل‌ و آغاز و مقاصد و نتايجي‌ كه‌ از اين‌ دو اثر حاصل‌ شده‌ است‌، توجه‌ كند و صرف‌ عبارات‌ ظاهر و ظواهر الفاظ‌ را در نظر نياورد.     ::    نيچه‌ : ابرمرد، انساني‌ است‌ كه‌ بر خود چيره‌ است‌؛ و آن‌ انسان‌ پر هيجاني‌ است‌ كه‌ بر احساس‌ و هيجانهاي‌ خود پيروز شده‌ است‌.    ::    دكتر شريعتي‌ : فلسفه‌ و ايدئولوژي‌ در نظر خيلي‌ از متفكرين‌، مترادف‌ پنداشته‌ مي‌شود، در صورتي‌ كه‌ رابطه‌ فلسفه‌ با ايدئولوژي‌ همان‌ اندازه‌ دور است‌ كه‌ رابطه‌ علم‌ با ايدئولوژي‌.     ::    بودا : دوستان‌ به‌ روزگار نياز، شادي‌ آورند؛ خرسندي‌ به‌ اين‌ و آن‌ شادي‌آور است‌. رها كردن‌ همه‌ي‌ رنجها شادماني‌ است‌.
آرشيو اخبار

سه شنبه 5 ارديبهشت 1391

"کرکگور و ایمان‌گروی" ترجمه شد

"کرکگور و ایمان‌گروی" ترجمه شد
کتاب "کرکگور و ایمان‌گروی" نوشته خلیل پوستینی با مقدمه بیوک علیزاده به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

مؤلف در این نوشتار سعی کرده است نظریه ایمانگروی کرکگور را در سایه بحث از مبانی فلسفه وجودی او تحلیل نماید. در این راستا سعی شده در فصل اول، با بحث از نظریه‌های موجود در توجیه و معقولیت باور دینی جایگاه ایمانگروی به‌عنوان نظریه رقیب، معلوم شود.

بر همین اساس در این فصل در مورد مباحثی همچون باور؛ باور دینی؛ معقولیت؛ معقولیت عملی (هدف ‌ـ‌ وسیله)؛ معقولیت منطقی؛ معقولیت وظیفه‌شناختی؛ معقولیت برون‌گرایانه باور دینی و ایمانگروی بحث شده است. در فصل دوم به تفصیل از ماهیت ایمان و نسبت آن با معقولیت نزد کرکگور، سخن رفته است.



مباحث مورد بحث در این فصل عبارتند از: زمینه‌های بحث از ایمان (ایمان و عهد جدید؛ معنا و ماهیت ایمان)؛ کرکگور و ایمانگروی که در مورد حیات شخصی کرکگور، عناصر ایمان، و ادله کرکگور بر ضد استدلال آفاقی در دین. در فصل سوم مبانی فلسفه وجودی کرکگور که در نظریه‌پردازی در باب ایمان از آن‌ها سود برده طرح شده تا از این رهگذر به فهم عمیق‌تری از ایمانگروی او دست یافته شود.

مباحث مورد بحث این فصل به شرح زیر می‌باشد: تفکر وجودی؛ فلسفه وجودی و مفهوم «وجود»؛ مراحل حیات (دیالکتیک کرکگور)؛ شناخت وجودی؛ حقیقت؛ احساس ‌ـ‌ دلشوره؛ اراده گروی؛ و تاملی انتقادی در ایمانگروی کرکگور.

ایمان گروی به معنای تقدم ایمان بر فهم اگر‌چه سابقه طولانی در تاریخ الهیات دارد، به‌عنوان یک نظریه مدون و سازماندهی شده، حاصل تأملات شخصی و فلسفی سورن کرکگور است. این دیدگاه امروزه در مباحثی که در حوزه نسبت میان عقل و دین طرح می‌شود، جایگاه مهمی دارد.

ایمانگروی در این مباحث به نوعی رویکرد رقیب برای دیگر رویکردها در مسئله عقل و دین به‌شمار می‌آید. به این معنا که رویکردهایی همچون الهیات طبیعی، معقولیت مبتنی بر تجربه دینی، معرفت‌شناسی اصلاح‌شده و رویکردهای احتیاط‌آمیز، همگی به‌نحوی سعی در نشان دادن نوعی معقولیت در خصوص باورهای دینی دارند.

این در حالی است که کرکگور نه تنها تلاش نمی‌کند هیچ نوع معقولیتی برای باورهای دینی به اثبات برساند بلکه به عکس می‌کوشد هر چه بیش‌تر نامعقول بودن این باورها را نشان دهد و آن‌را به‌عنوان یکی امر مطلوب در دین‌ورزی معرفی می‌کند.

کتاب "کرکگور و ایمان‌گروی" نوشته خلیل پوستینی با مقدمه بیوک علیزاده به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به بهای 30000 ریال منتشر شد.

منبع : مهر

کد مطلب: 1778

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين