خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
بودا : خود را به‌ غفلت‌ مسپريد، با كامجويي‌ و خوشباشي‌ آشنا مباشيد. آن‌ كو به‌ هشياري‌ به‌ ديانَه‌ بنشيند به‌ خوشدليِ پُربار رسد.     ::    بودا : شما بايد، خود، بكوشد؛ بودا فقط‌ راه‌ را مي‌آموزد.     ::    اقبال‌ لاهوري‌ : در تاريخ‌ انديشه‌ معاصر، يك‌ نظر مثبت‌ در مورد بقاي‌ روح‌ وجود دارد و آن‌ هم‌ نظريه‌ي‌ «دور جاودان‌» نيچه‌ است‌. اين‌ نظر نيچه‌، كه‌ او آن‌ را با شور و حالي‌ پيامبرگونه‌ ابراز مي‌دارد، كوشش‌ و كششي‌ در افكار جديد را آشكار مي‌سازد.     ::    نيچه‌ : ابرمرد، انساني‌ است‌ كه‌ بر خود چيره‌ است‌؛ و آن‌ انسان‌ پر هيجاني‌ است‌ كه‌ بر احساس‌ و هيجانهاي‌ خود پيروز شده‌ است‌.    ::    عبدالكريم‌ سروش‌ : در جامعه‌ ما كساني‌ كه‌ دم‌ از ضديت‌ با غرب‌ مي‌زنند، خودشان‌ از مرغوب‌ترين‌ افراد در برابر غرب‌اند. دليل‌ آن‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ غرب‌ را يك‌ هيولاي‌ پرهيبتي‌ مي‌انگارند كه‌ به‌ هيچ‌رو با هيچ‌ نيرو، با آن‌ مواجهه‌ نمي‌توان‌ كرد.     ::    بودا : مرد روشن‌ به‌ هشياري‌، غفلت‌ از خود دور كند، از برجِ بلند فرزانگي‌ بالا رود، بي‌اندوه‌ و دور از اندوهِ اندوهگينان‌. از آن‌ فراز در نادانان‌ چنان‌ فرو نگرد كه‌ كوه‌نشيني‌ هامونْنشينان‌ را.     ::    برتراندراسل‌ : نظريه‌ نسبيت‌ انيشتين‌ با وارد كردن‌ زمان‌ در «جاي‌-گاه‌»، بيش‌ از تمامي‌ براهين‌، به‌ عقيده‌ي‌ سنتي‌ درمورد «جوهر»، لطمه‌ وارد آورده‌ است‌.     ::    بودا : دوستان‌ به‌ روزگار نياز، شادي‌ آورند؛ خرسندي‌ به‌ اين‌ و آن‌ شادي‌آور است‌. رها كردن‌ همه‌ي‌ رنجها شادماني‌ است‌.     ::    بودا : آن‌ كسي‌ كه‌ دور از من‌ مي‌زيد اما در طريق‌ راستي‌ گام‌ مي‌زند هميشه‌ به‌ من‌ نزديك‌ است‌.     ::    بودا : راستي‌ كه‌ خود، بد مي‌كند و خود را مي‌آلايد، خود گردِ بدي‌ نمي‌گردد و خود پاك‌ مي‌شود. پاكي‌ و ناپاكي‌ از خود است‌. كسي‌ ديگري‌ را پاك‌ نمي‌كند.
آرشيو اخبار

پنجشنبه 4 خرداد 1391

ابن عربی از دیدگاه چیتیک در بازار

"معرفت‌شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی."
کتاب "معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی" اثر ویلیام چیتیک با ترجمه پیروز فطورچی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 

. مسأله معرفت شناسی و هرمنوتیک و بررسی این دو، از منظری عرفانی، از آن مسائلی است که به آنها کمتر پرداخته شده است. معرفت شناسی به عرصه معرفت آدمی و نحوه شناخت بشری می پردازد. هرمنوتیک به عرصه تفسیر متون و به خصوص به تفسیر عرصه متون دینی متعلق است.

روال بحث های امروزین بر بحث از معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظر انسان فکور امروزی است. معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظر عرفانی به بررسی معرفت شناسی و تفسیر متون و به خصوص متون دینی، نه از منظر هر انسان و نه از منظر نوع آدمی، بلکه از منظر انسان هایی می پردازد که در زهد و عرفان به مدارجی رسیده و در طریق سلوک الی الله، به مراتبی متعالی دست یافته اند.

کتاب مسئله معرفت شناسی و هرمنوتیک را از منظری عرفانی و از منظر عارفی مورد بحث قرار می دهد که همه نحله های دین اسلامی در عرفان و عارف بودن او شک و تردیدی ندارند.

نویسنده، معرفت شناسی و هرمنوتیک را از منظر عارفی مورد بحث قرار می دهد که برای نخستین بار کوشید عرفان عملی را به عرفان نظری نزدیک سازد و او شخصی جز محی الدین ابن عربی نیست که سعی داشت از عرفان عملی بیانی نظری به دست دهد و بدین ترتیب بتواند به نحوی عرفانی از هرمنوتیک و معرفت شناسی سخن بگوید.

فرض نویسنده بر این است که محی الدین دارای نوعی معرفت شناسی و هرمنوتیک عرفانی است و سعی دارد بر اساس فتوحات مکیه محی الدین و شرح و تفسیر دیدگاه های معرفت شناختی و هرمنوتیکی آن از معرفت شناسی و هرمنوتیک عرفانی محی الدین تصویر روشنی به دست دهد.

کتاب معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی اثر ویلیام چیتیک و ترجمه پیروز فطورچی در دو بخش سامان یافته است: بخش اول با عنوان معرفت شناسی شامل سه فصل معرفت و صاحب معرفت، اکتساب معرفت و میزان شرع است.

بخش دوم این اثر با عنوان هرمنوتیک نیز شامل سه فصل ایمان و تفسیر عقلانی، معرفت به تجلی خداوند و فهم قرآن است.

کتاب "معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی" اثر ویلیام چیتیک با ترجمه پیروز فطورچی در قطع رقعی، 288 صفحه، 2000 نسخه و بهای 6000 تومان برای نخستین بار منتشر شد.
منبع : مهر
4/3/91
12:45

کد مطلب: 1786

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين