خواندنی ها پرسش و پاسخ سخن ما فيلسوفان امروز ايران اساتيد فلسفه
بودا : خود را به‌ غفلت‌ مسپريد، با كامجويي‌ و خوشباشي‌ آشنا مباشيد. آن‌ كو به‌ هشياري‌ به‌ ديانَه‌ بنشيند به‌ خوشدليِ پُربار رسد.     ::    ويتگنشتاين‌ : گزاره‌ها نمي‌توانند راجع‌ به‌ امر برتر، چيزي‌ را بيان‌ كنند.     ::    نيچه‌ : جنون‌ در افراد استثناء است‌ - اما در گروهها و حزبها و ملتها و دوره‌ها، اصل‌ است‌.     ::    دكارت‌ : خدا وجود دارد و تصورات‌ واضح‌ و متمايز را نيز تضمين‌ مي‌كند. من‌ به‌ طور واضح‌ و متمايز، مي‌فهمم‌ كه‌ خدا وجود دارد.     ::    عبدالكريم‌ سروش‌ : نسبت‌، انسان‌ را جانور مكلف‌ مي‌داند و مدرنيته‌، انسان‌ را جانور محق‌، تعريف‌ مي‌كند.     ::    بودا : كُهن‌دژي‌ است‌ بر آورده‌ از استخوان‌؛ و اندودي‌ از گوشت‌ و خون‌ بر آن‌، در او نشسته‌ پيري‌ و مرگ‌، مني‌ و فريب‌.     ::    بودا : رهرو با تني‌ آرام‌، گفتاري‌ آرام‌ و انديشه‌اي‌ آرام‌، نيكْ مجموع‌، و چيزهاي‌ اين‌ جهاني‌ را رها كرده‌، او را آرامش‌ يافته‌ مي‌خوانند.     ::    مولانا : دانه‌ باشي‌ مرغكانت‌ برچنند/ غنچه‌ باشي‌ كودكانت‌ بركنند/ دانه‌ پنهان‌ كن‌، سرا پادام‌ شو/ غنچه‌ پنهان‌ كن‌، گياه‌ بام‌ شو     ::    داوري‌ اردكاني‌ : شك‌ دكارت‌ با شك‌ غزالي‌ فرق‌ دارد و اگر كسي‌ مي‌خواهد «تقريرات‌ دكارت‌» با «المنقذ من‌ الضلال‌» مقايسه‌ كند بايد به‌ اصل‌ و آغاز و مقاصد و نتايجي‌ كه‌ از اين‌ دو اثر حاصل‌ شده‌ است‌، توجه‌ كند و صرف‌ عبارات‌ ظاهر و ظواهر الفاظ‌ را در نظر نياورد.     ::    هايدگر : هيچ‌ توصيف‌ و توضيحي‌ نمي‌تواند با ادعاي‌ عينيّت‌ كامل‌ به‌ ميدان‌ بيايد، و هميشه‌ ارائه‌ دهنده‌ي‌ فهمي‌ تأويلي‌ خواهد بود.
آرشيو اخبار

پنجشنبه 4 خرداد 1391

ابن عربی از دیدگاه چیتیک در بازار

"معرفت‌شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی."
کتاب "معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی" اثر ویلیام چیتیک با ترجمه پیروز فطورچی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 

. مسأله معرفت شناسی و هرمنوتیک و بررسی این دو، از منظری عرفانی، از آن مسائلی است که به آنها کمتر پرداخته شده است. معرفت شناسی به عرصه معرفت آدمی و نحوه شناخت بشری می پردازد. هرمنوتیک به عرصه تفسیر متون و به خصوص به تفسیر عرصه متون دینی متعلق است.

روال بحث های امروزین بر بحث از معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظر انسان فکور امروزی است. معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظر عرفانی به بررسی معرفت شناسی و تفسیر متون و به خصوص متون دینی، نه از منظر هر انسان و نه از منظر نوع آدمی، بلکه از منظر انسان هایی می پردازد که در زهد و عرفان به مدارجی رسیده و در طریق سلوک الی الله، به مراتبی متعالی دست یافته اند.

کتاب مسئله معرفت شناسی و هرمنوتیک را از منظری عرفانی و از منظر عارفی مورد بحث قرار می دهد که همه نحله های دین اسلامی در عرفان و عارف بودن او شک و تردیدی ندارند.

نویسنده، معرفت شناسی و هرمنوتیک را از منظر عارفی مورد بحث قرار می دهد که برای نخستین بار کوشید عرفان عملی را به عرفان نظری نزدیک سازد و او شخصی جز محی الدین ابن عربی نیست که سعی داشت از عرفان عملی بیانی نظری به دست دهد و بدین ترتیب بتواند به نحوی عرفانی از هرمنوتیک و معرفت شناسی سخن بگوید.

فرض نویسنده بر این است که محی الدین دارای نوعی معرفت شناسی و هرمنوتیک عرفانی است و سعی دارد بر اساس فتوحات مکیه محی الدین و شرح و تفسیر دیدگاه های معرفت شناختی و هرمنوتیکی آن از معرفت شناسی و هرمنوتیک عرفانی محی الدین تصویر روشنی به دست دهد.

کتاب معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی اثر ویلیام چیتیک و ترجمه پیروز فطورچی در دو بخش سامان یافته است: بخش اول با عنوان معرفت شناسی شامل سه فصل معرفت و صاحب معرفت، اکتساب معرفت و میزان شرع است.

بخش دوم این اثر با عنوان هرمنوتیک نیز شامل سه فصل ایمان و تفسیر عقلانی، معرفت به تجلی خداوند و فهم قرآن است.

کتاب "معرفت شناسی و هرمنوتیک از منظری عرفانی" اثر ویلیام چیتیک با ترجمه پیروز فطورچی در قطع رقعی، 288 صفحه، 2000 نسخه و بهای 6000 تومان برای نخستین بار منتشر شد.
منبع : مهر
4/3/91
12:45

کد مطلب: 1786

     
 
تايپ فارسی تايپ انگليسی
 
  نمايش آدرس ايميل شما به سايرين