۰
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵

بگو مگوي‌ نيوتن‌ و انيشتين‌

«آقاي‌ دكتر علي‌ شريعتمداري‌ استاد گرانمايه‌ فلسفه‌ كشورمان‌ كه‌ گرايش‌ به‌ تجربه‌گرايي‌ مخصوصاً به‌ آراء راسل‌ دارند و در ميان‌ گرايشهاي‌ فلسفي‌ اسلامي‌ با حكمت‌ متعاليه‌، قدري‌ موضع‌ مخالفت‌ دارند، روايت‌ جالب‌ بگو مگوي‌ نيوتن‌ و انيشتين‌ را در كتاب‌ فلسسفه‌ خود ذكر كرده‌ است‌. خواننده‌ عزيز توجه‌ دارد كه‌ تفاوت‌ عصر اين‌ دو، حدود 400 سال‌ بوده‌ و بنابراين‌، اين‌ بگو مگو، واقعي‌ نيست‌ و به‌ عبارت‌ ديگر، بازسازي‌ شده‌ است‌. اين‌ بگو مگو نشان‌ مي‌دهد كه‌ گزاره‌هاي‌ علمي‌ همچنان‌ در اتهام‌ غير حقيقي‌ بودن‌، گرفتارند.»

نيوتون‌ : قوانين‌ ثابت‌ روابط‌ علت‌ و معلول‌ را تعيين‌ مي‌كنند. 

انشتين‌ : قوانين‌ علمي‌ توصيفهاي‌ احتمالات‌ آماري‌ هستند كه‌ به‌ وسيله‌ي‌ انسان‌ تهيه‌ شده‌اند. 

نيوتون‌ : ماده‌ و قانون‌ وجودي‌ عيني‌، قابل‌ كشف‌ و مجزا از مشاهده‌ كننده‌ دارند، 

انشتين‌ : همه‌ي‌ امور حسي‌ وابسته‌ به‌ مشاهده‌ كننده‌ هستند و بايد بالنسبه‌ به‌ او مورد تفسير قرار گيرند. 

نيوتون‌ : ماده‌ از ذرات‌ مجزا يا نامربوط‌ تركيب‌ شده‌ است‌. 

انشتين‌ : ماده‌ امواج‌ انرژي‌ است‌. 

نيوتون‌ : جرم‌ مطلق‌ است‌. 

انشتين‌ : جرم‌ نسبت‌ به‌ سرعت‌ و مشاهده‌ كننده‌ تغيير مي‌كند. 

نيوتون‌ : جهان‌ بي‌نهايت‌ است‌. 

انشتين‌ : جهان‌ احتمالاً متناهي‌ و در بُعد پنجم‌ (انحناي‌ فضا) كروي‌ است‌. 

نيوتون‌ : مكان‌ مطلق‌ است‌، زمان‌ مطلق‌ است‌ و حركت‌ نيز مطلق‌ مي‌باشد. 

انشتين‌ : مكان‌ و زمان‌ در يك‌ سيستم‌ چهار بُعدي‌ متحد شده‌اند. 

نيوتون‌ : جاذبه‌ نيرويي‌ است‌ ميان‌ اجسام‌. 

انشتين‌ : ميدان‌ جاذبه‌اي‌، يك‌ خصوصيت‌ مكاني‌ كه‌ ماده‌ را احاطه‌ كرده‌ است‌، موجب‌ تغييراتي‌ در مكان‌ و زمان‌ مي‌شود. 

نيوتون‌ : اشعه‌ي‌ نور در خطوط‌ مستقيم‌ حركت‌ مي‌كنند. 

انشتين‌ : ميدان‌ جاذبه‌اي‌ باعث‌ انحناي‌ اشعه‌ي‌ نور مي‌شود. 

نيوتون‌ : حركت‌ بالنسبه‌ به‌ منبع‌ نور، سرعت‌ نور را تغيير مي‌دهد. 

انشتين‌ : سرعت‌ نور با توجه‌ به‌ همه‌ي‌ بينندگان‌ در همه‌ جا ثابت‌ است‌. 

نيوتون‌ : مكان‌، مكان‌ اقليدسي‌ است‌. 

انشتين‌ : مكان‌، مكان‌ غير اقليدسي‌ است‌. 

نيوتون‌ : قوانين‌ طبيعت‌ مطلق‌ هستند، ماده‌ مطلق‌ است‌ و زمان‌ نيز مطلق‌ مي‌باشد. 

انشتين‌ : قوانين‌ نيوتون‌ و ديگر اصول‌، تعميمات‌ يا قضاياي‌ كلي‌ موقتي‌ يا آزمايشي‌ هستند كه‌ براساس‌ مدارك‌ موجود تهيه‌ شده‌اند. 

نيوتون‌ : دنياي‌ تصورات‌ و دنياي‌ روح‌ در كنار دنياي‌ مادي‌ وجود دارد. 

انشتين‌ : دنياي‌ نامعلوم‌، ما فوق‌ قلمرو تحقيق‌ است‌ نه‌ در كنار آن‌. 

نيوتون‌ : جهان‌ دنياي‌ مسدودي‌ است‌، معرفت‌ درباره‌ي‌ آن‌ به‌ زودي‌ معلوم‌ خواهد شد. با اينكه‌ دنيا نامتناهي‌ است‌، مع‌ ذلك‌ بر طبق‌ يك‌ عده‌ قوانين‌ و اصول‌ محدود كه‌ قابل‌ شناختن‌ هستند عمل‌ مي‌كند. 

انشتين‌ : جهان‌ باز است‌؛ هر چيز ممكن‌ است‌ رخ‌ دهد و احتمالاً رخ‌ خواهد داد. تغيير ضروري‌ است‌. 

نيوتون‌ : پديده‌ را ممكن‌ است‌ به‌ طور مجزا بررسي‌ نمود. 

انشتين‌ : پديده‌ها را بايد در كل‌ ميدان‌ يا موقعيت‌ متغير يا ديناميك‌ مورد تحقيق‌ قرار داد. 

نيوتون‌ : قطعيت‌ و ثبات‌ خصوصيات‌ اصلي‌ جهان‌ است‌. 

انشتين‌ : عدم‌ ثبات‌ و تغيير آشكارتر از هر چيز هستند.
Share/Save/Bookmark
نام شما

ایمیل شما
نظر شما *


خیلی جالب بود. من مهندس صنایع ام و خیلی خوشم آمد
بسيار جالب بود ودل چسب بود من شاكرد فلسفه الهيات در يكي از دانشگاه اي ايران هستم واين نشان ميدهد كه ديدگاه ها ورويكرد ها حتي اگر يك زمان علمي هم باشد چه قدر دستخوش تغييرات ميشود.
سايت بسيار جالبي است با مطالب حيرت انگيز ! البته به نظر اينجانب در مورد تقسيم بندي مطالب آن بايد كمي تجديد نظر كرد چرا كه ماهيت سايت پژوهشي است و بايد كليت روشنتري را به مخاطب القا كند. پيشنهاد مي كنم با عنواين كلي تري نظير زيبايي شناسي براي فلسفه هنر ويا موضوع حقيقت براي علم شروع كنيد ... ي.ز فارغ التحصيل كارشناسي ارشد معماري
سلام.من يك حوزوي هستم و بسيار علاقمندبه فلسفه. خيلي جالب بود. سايت منحصر به فردی است.
بر اساس گفته استاد انيشتين همه چيز در جهان تغيير مي كند لذا احتمال تغيير و بهبود قوانين نسبيت انيشتين هم وجود دارد.ایا چنین نیست؟ البته و در هر حال دانشمندان بزرگي نظير نيوتنَُ-گوس -انيشتين- حسابي و... هميشه و بدون توجه به عصر و زمان قابل احترام هستند.
من گاهي از نظرات فلسفي - علمي متفاوت ازآنچه كه خوانده ام ياخود ملغمه اي ازآن جه بنظرم ميرسدمی سازم .لطفا اگرممكن است براي اظهارنظرديگران ومخصوصا صاحب نظران محترم درمعرض مشاهده درسايت قراردهيدشايدكسي بتواندمرابه راه راست هدايت كند!
من عرف نفسه فقدعرف ربه(شناخت خود=شناخت خدا) توانابودهرکه دانابود (دانایی=توانایی)
انسان باشناخت ازخود(وطبعاشناخت ازاشیاءموجوددرطبیعت) می تواندبه شناخت خداوندبرسد.
شناخت واقعی انسان (ازخودوطبیعت)به معنای زیرکامل میشود:
۱-دانش/توانایی اندازه گیری ابعادواندازه ها(راجع به خودواشیاموجوددرطبیعت)
۲-دانش/توانایی کنترل این اندازه ها(یعنی تغییر.تثبیت وتنظیم ابعادواندازه هاونیزخواص/ماهیت ونوع حرکت اشیاء)
۳-دانش/توانایی ساخت اشیاءجدید(خلاقیت)ازاشیاءقدیم(اشیاءقبلاشناخته شده)
انسان فقط دراینصورت است که میتواندادعاکندبه شناخت خودکاملادست یافته است درغیراینصورت شناخت اونسبی است وبه همان نسبت به شناخت خدارسیده است
بااین تعریف ازشناخت میتوان نتیجه گیری نمودکه:
۱-اینکه گفته میشودبعضی کسان به شناخت کامل خدارسیده اند.درست نیست.آنهابه شناخت نسبی رسیده اند.
۲-راه شناخت خداوندیکی است وآن راه علم است:البته زمینه وپیشنیاز علم "ادب" است بااستفاده ازسخن مولا علی(ع) که فرموه همه چیز محتاج علم است وعلم محتاج ادب , ادب(تهذیب نفس) خودشرط لازم براي ايمان عالم/دانشمند به علم/دانش است.دانشمندبدو ن "ادب"(تهذیب نفس) دانشباراست نه دانشمند(باردانش را فقط به دوش میکند)
پس هدف وغايت علم دانايي وايضا توانايي در:
1- اندازه گيري اشيا موجود
2- كنترل اندازه هاي اشياء موجود
3- و ساخت اشياء جديد
است .
سلام
كليت مطلب را قبلا شنيده بودم اما اين يكي مو به بدن آدم سيخ مي كند. حقيقتا فهم اين مساله بسيار سخت است خيلي سخت. شايد براي فهم آن بايد يك فيلسوف بود تا فيزيك دان.
محمد آقايان حسيني دانشجوي حقوق و علاقه مند به فلسفه
مطلب جالبي بود.لطفا در مورد چيزهاي كلي تر هم مطلب بنويسيد.
با عرض سلام خدمت فعالان سايت كانون ايراني پژوهشگران فلسفه و حكمت
واقعا كاركرد سايت شما حايز اهميت عالي است
ولي بعضي از لينك ها با كليك كردن خالي ميباشند
خواهشمنديم اگر ممکن هست گروه های تخصصی کانون ان بخش ها را زود تر تکمیل نموده و اطلاعات را به صورت كامل در اختيار خوانندگان بگذارید.
جناب استادشریعتمداری ! لطفا پس از مطالعات دقيقتر در فيزيك اظهار فضل نماييد.مرحوم انشيتين سالهاي زيادي از عمر خود را صرف مقابله با مفاهيمي كرده كه شما انها را به وي نسبت داده ايد.
نيوتن و لاپلاس قايل به وجود روابط جبري در بعد ماكرسكپيك بودند نه ميكرسكپيك.اينستين نيز تا قبل از تيوري اصل عدم قطعيت هايزنبزگ باانها موافق بود ولي دودل شد.او در ابتدا با ان مخالف بود و مي گفت خداوند با انسان تاس بازي نمي كند.نيوتن معتقد به ذره اي بودن نور بود ولي اينشتين و شرودينگر معتقد به موجي بودن نور.با پيدايش مساله سياه چاله ها بار ديگر نظريه نيوتن قوت گرفت
در عين حال ديدگاه نيوتن و انيشتين ميتونه درست باشه!!! اين خاصيت علمه در حيطه علم تجربي !!! هرگاه از تجربه دور شديم به واقعيت نزديك ميشيم!! و اما براي پي بردن به اين مطلب ملاصدرا كافي است
يكي از دلايل مهم تضاد نظرات نحوه انتشار نور مي باشد :
- موج يا ذره ؟
بهتر است بجاي مناقشه درباره ميزان درستي نسبت مطالب به انشتين و نيوتن به مفاهيمي كه در مقابل هم و به منظور خاصي ذكر شده اند پرداخته شود. اين ميتواند يك ديالوگ فلسفي در قالب دو دانشمند باشد.
متشكرم آقاي دكتر .خيلي خوب بود. من از اين ديالوگ فلسفي دنياي نسبي را بيشتر درك كردم
درمورداینکه چیزی که ما موجودات میبینیم به مابستگی داردباانیشتین موافقم امابااینکه جهان ثبات نداردیکم شک دارم . دنیاهرچقدرهم که بی ثبات به نظر برسدبایک قانون خاصی حرکت میکند.
اکنون نسبت به مشاهده كنندگان برداشت هاي درستي خواهيم داشت.
هر علتی معلولی دارد و ترین خداوند است، هرحرکنی درعالم دنیوی و غیر دنیوی بر اثاث نیرویی صورت می گیرد و آن خداوند است. 
من عاشق فلسفه ام. مرسي از مطلبتون
در زمينه ي قلسفه علوم خاص از جمله فلسفه ي فيزيك در كشور با كمبود چشم گيري مواجه هستيم. اميدوارم عده ايي كمر همت بسته و اين كمبود را با تاليف و ترجمه ي كتاب هاي معتبر رفع كنند. محمد مهدي حاتمي
A p_orovcavtie insight! Just what we need!
تشکر
فقط معلوما می خواستم که دکترشریعتی رامی توان فلسفه دان دانست ویاخیر ?
سلام
بسیار سایت مفید و غنی ای دارید.واقعا سپاسگذارم
فقط کاش تمام صفحات درج شده دارای مطلب باشند...
یا علی